Historisch nieuws: expositie 'Land in Zicht' H.C. Pouls In de Kunsthal Rotterdam is van 27 januari t/m 15 april 2007 een tentoonstelling te zien, gewijd aan het werk van de cartograaf Johannes Vingboons (1616/17-1670). Deze tentoonstel ling is in samenwerking met het Nationaal Archief tot stand gekomen. Dit werk van Vingboons bestaat voornamelijk uit aquarellen van zeekaarten, landkaarten, plattegronden en vooral uit stadsgezichten en kustprofielen van plaatsen binnen het octrooi- gebied van onze grote handelscompagnieën, de VOC en WIC. Veel van deze aquarellen zijn nooit eerder tentoongesteld en mede door de kwetsbaarheid is het niet te verwachten dat dit in de toekomst weer eens het geval zal zijn. Vingboons heeft zijn aquarellen gemaakt op basis van tekeningen, schetsen en schilderingen van schippers, stuurlieden en handelslieden, en verder gebruikte hij illustraties in reisverslagen. Hij schilderde de hele wereld, maar heeft zelf hoogstwaarschijnlijk Amsterdam nooit verlaten! In het Nationaal Archief bevindt zich een groot aantal kaarten, bekend als de Vingboons-atlas. Daarvan zijn 61 kaarten op de tentoonstelling te zien. Omstreeks 1667 bestelde prins Cosimo III de Medici 67 kaarten voor zijn bibliotheek in Florence. Later hebben deze kaarten aan de muren van de Villa Medicea di Castello Afb. 1. Kasteel van Osaka gehangen, waar ze aan te veel licht waren bloot gesteld. Daardoor zijn deze kaarten sterk vergeeld en verkleurd. Van deze collectie zijn dertien kaarten en twee tekeningen van Hottentotten (iets zeldzaams in het oeuvre van Vingboons) naar Rotterdam gekomen. Bijzonder is verder hierbij de enige bewaard gebleven plattegrond uit de Nederlandse tijd van Nieuw Amsterdam, het latere New York. De mooiste kaarten heeft Vingboons gemaakt voor koningin Cristina van Zweden. Dit is de grootste verzameling van Vingboonskaarten, 130 stuks, gebundeld in drie delen. Christina verhuisde later naar Rome en na haar overlijden kwamen deze drie atlassen in het Vaticaan terecht. Het is voor het eerst sedert 1689 dat deze atlassen de bibliotheek van het Vaticaan hebben verlaten! Een leuk initiatief van de samenstellers van deze tentoonstelling is dat tien fotografen opdracht hebben gekregen een foto te maken van een plaats die ook door Vingboons was geaquarelleerd. Zoals te verwachten is zijn hierbij opmerkelijke overeen komsten en grote verschillen te constateren. Het silhouet van de Tafelberg bij Kaapstad is niet veranderd, maar het verschil tussen Nieuw Amsterdam en New York is enorm. Persoonlijk vond ik de overeenkomst van de aquarel van Vingboons van het kasteel van Osaka in Japan met de hedendaagse foto het meest frappant. Bijzonder interessant zijn verder vier kaarten van het Nederlands Scheepvaartmuseum in Amsterdam die samen de hele toenmalig bekende wereld tonen. Het zijn de enige kaarten van Vingboons op perkament. Opmerkelijk zijn de fijne decoraties en versieringen, zoals galeien, exotische vaartuigen, putti en allegori sche voorstellingen van de elementen en de jaargetijden, iets ongebruikelijks in het werk van Vingboons. Bij deze tentoonstelling is met dezelfde titel een boeiende en prettig leesbare publicatie van Martine Gosselink verschenen bij Waanders Uitgevers, Zwolle. ISBN 13:978 90 400 8292 4. 26

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

De Hollandse Cirkel (DHC) | 2007 | | pagina 28