Höche
A fb. 3. Basismeting Beieren 1801
Zwitserse Alpen, het werk van Xaver Imfeld,
de opmeting van Australië, de Beierse basis
meting van 1801de bevordering tot
UNESCO-World Heritage Monument van de
Struve-meridiaan (Noorwegen en Rusland),
en de graadmeting aan de 30e meridiaan
Oosterlengte in Afrika.
Het zondagprogramma werd gehouden in het
Deutsches Museum, en begon met een lezing
in de schitterende 'Ehrensaal'(waarin vijf
manshoge portretten en 40 borstbeelden van
Duitse wetenschappers en uitvinders/indus
triëlen op ons neerkeken), over een bizar
onderwerp, namelijk het kritiseren van een
psychologische roman van ene Daniel Kehl-
mann over Carl Friedrich Gauss, Die Vermes-
sung der Welt, die in Duitsland maandenlang
op de bestsellerlijst had gestaan. De spreker,
prof. Lelgemann (Berlijn), gaf zijn voordracht
de titel 'Portrait or fictitious figure', en stak
zijn ontzaglijke irritatie over dat boek, en zijn
grote bewondering voor de historische Gauss
niet onder stoelen of banken. Ik kan de scope
van zijn lezing, en ik neem aan ook die van de
gewraakte roman, niet beter weergeven dan
door zijn slotconclusie maar voluit te citeren:
(Henk Zorn besprak dit boek ook kritisch in De
Hollandse Cirkel 2006-2, p. 63.) Vervolgens
was er eerst een bezichtiging van de afdeling
'Geodasie/Vermessung' van het DM. Daar
troffen wij een werkelijk zeer fraai ingerichte
exposé aan van historie en huidige technologie
en betekenis van het vakgebied met uiterst
professionele tekstborden op alle vitrines.
Dit is een 'absolute aanrader' voor elke vakge
noot die ooit in de buurt van München komt:
Deutsches Museum, Museumsinsel,
Gauss had certainly not an Oedipuscomplex
*Gaussson never accompanied him
on his travels
*Gauss never detected a mathematical or
physical law:
-dreaming in a bath tube,
-fucking in a bed,
-or enjoying himself in a brothel;
No! he had to work very hard, usually several
years, to detect them
Afb. 4. Tentoonstellingsposter Deutsches
Museum
A1U 1500-1750
Die Kunst des Landvermessens
3