Kunstwerk 'De Landmeter' uit 2006
een punt vermeld (Kad. steen 129) met coördi
naten. Dit is vermoedelijk het oude punt wat
bepaald is door Kadastermedewerkers in
1949/1950. Als je de coördinaten nog kunt
achterhalen dan kun je deze vergelijken met
die van de kaart-CU. N.B. Wij moeten in het
oude archief van de Brinkhof nog ergens een
doosje met foto's hebben waarop meer van dit
soort punten uit de polder voorkomen."
Deze bijdrage illustreert zeker dat bij grote
uit te voeren werken de landmeter voorop
loopt.
Kunstwerken zijn te bezichtigen in musea, maar
ook te bewonderen door een fietstocht of een
wandeling langs kunstroutes te maken. Het
hierbij afgedrukte kunstwerk van een geodetisch
instrument met driepoot aan een kunstroute
herinnert ogenblikkelijk aan het werk van een
landmeter. Het beroep van een landmeter met
zijn instrumenten als meetketting en Hollandse
cirkel is meermalen verbeeld op gevelstenen,
Afb. 1. Een landmeetkundig instrument met
driepoot, als kunstwerk opgesteld boven een
Dinkelsteen met het nummer XIV (foto 's Henk
Holsbrink)
schilderijen en tekeningen. In het kader van de
Landengartenschau (LAGA) is tussen Epe en
Neuenhaus (beide in Duitsland) aan de Dinkel
een aantal kunstzinnig bewerkte stenen
geplaatst. Deze stenenroute maakt deel uit van
een 52 km lange Dinkelstenenroute met de
namen "Graafschapspad" en "Wewwelstadpad".
Dit kunstwerk is gelegen in de gemeente
Losser tussen de dorpen Losser en de Lutte
aan het toeristisch pad nabij de Dinkel en een
viertal rijksgrensstenen. Deze grensstenen
maken deel uit van dit kunstwerk en het geheel
eveneens van de kunstroute genaamd
Dinkelstenenroute. Het kunstwerk 'De
Landmeter' is naar een ontwerp van Paul
Reinerink vervaardigd met daarbij staanders
van Gildehauser zandsteen met gesmeed
ijzer alsmede een gesmeed ijzeren instrument
(afb. 1).
Rijdende vanuit het dorp Losser over de
Denekampseweg in de richting van De Lutte
wordt na ruim twee kilometer rechtsaf
verwezen naar de grensoverschrijdende
toeristische fiets- en wandelroute in de richting
van de Dinkel en Forst Bentheim. Na een tocht
van een halve kilometer over een betonnen
fietspad komt dan op een open ruimte nabij de
brug over de Dinkel het kunstwerk in zicht.
Het hierbij ook afgebeelde detail toont de ver
beelding van een landmeetkundig instrument
dat gebruikt werd om de noodzakelijke
waarnemingen ter plaatse te doen (afb. 2).
De plaats van het kunstwerk is gekozen in de
nabijheid van genoemde vier grensstenen.
Daardoor is duidelijk de relatie gelegd tussen
landmeten en de aanwezigheid van grens
stenen, die immers dienen ter verzekering van
niet direct zichtbare rijks-, provincie-,
Henk Holsbrink
106