Varia: oog voor detail (3)
In De Hallen in Haarlem was deze zomer de
tentoonstelling "Reiskoorts" te zien. Volgens
de begeleidende folder bracht de expositie 'in
kaart wat reizen de afgelopen honderdvijftig
jaar heeft betekend voor de Nederlandse
kunst'. In kaart brengen was hier overdrachte
lijk bedoeld, want er was geen kaart te be
kennen die een beeld gaf van de uitgevoerde
reizen. Alleen Ronald Ruseler had zijn 'imagi
naire reis' in de vorm van een thematische
'wereld'kaart afgebeeld, met zijn woonplaats
Haarlem als centrum: "De Imaginaire Reis
drukt het verlangen en de nieuwsgierigheid uit
naar het andere, het niet gekende. Het is een
dwaaltocht geworden over zeeën, eilanden en
continenten. Vandaar waarschijnlijk dat ik
ooit begonnen ben 'westwaarts' te reizen in
een poging daadwerkelijk de wereld rond te
trekken en ooit weer terug te keren naar het
punt van vertrek. De Reis is een Plaats."
Annesas Appel neemt juist de kaart zelf als
onderwerp van haar werk. Uit een veelheid van
zeer originele 'cartografische' ontledingen van
landen hingen hier een aantal werken uit de
serie "View on the world map, Realignment".
Hierbij wordt een land als het ware in verticale
stroken gesneden en wordt met groen en wit
onderscheid gemaakt tussen land en water. Als
een blad vol is komt de volgende strook er
naast.
Ook het Frans Hals Museum probeerde in twee
zalen een graantje mee te pikken van de Reis
koorts-bezoekers. Hier waren een hemel- en
een aardglobe uit 1750 van Gerard en Leonard
Vlak tentoongesteld. Zij zouden de schepen op
zee als navigatiehulpmiddelen hebben moeten
dienen. Nu is het 'kunst'. Duidelijk is dat toen
nog veel van de aardbol onbekend terrein was.
Alles wat ten westen van Californië lag, was
"Terra incognita".