repetitiecirkel van Borda. Voorzitter Nicolai vroeg naar de presentie daar van de standaard voor de hoog tereferentie, maar Streefland moest antwoorden: 'geen NAPde wand is eindig'. De tentoonstelling is tot maart 2019 te zien en zij toch aanbevolen! Hydrografie bij Fugro Hans Visser sprak over ver leden, heden en toekomst van hydrografie bij Fugro uit Leidschendam (10.000 werknemers, van wie 1.000 in Nederland). 1961 was voor hemzelf en voor het door Kornelis Joustra opge richte Fugro (acroniem van FUnderings techniek en GROndmechanica) het geboorte jaar. Het overzicht was indrukwekkend. Er werden bar veel bedrijven gekocht, bijvoor beeld Inpark in 1992 en Geometius in 1997. De 'future of positioning' kwam evenzeer aan de orde als de groei en de vermindering van de eigen luchtvloot en de expansie van de dito zeevloot. Ook de 'drone monitoring' en het tevergeefs zoeken naar de verongelukte MH370 werden besproken. (Er werd wel een aangetroffen schip getoond waar ze niet naar zochten!) gestolen en in 1993 teruggevonden schilderij met Lipkens vond iedereen goed gerestaureerd. Om niet alleen naar DHC te verwijzen: in Geo-Info 2014-4 schreef ik over dit kunstwerk 'Lipkens 20 jaar terug in Delft'. Slot Tot slot werd de prachtige Vening Meineszaal bewonderd. (Joop Gravesteijn gaf er in het vorige nummer van dit tijdschrift al een voor proefje-met-foto van.) Niemand durfde in het Schermerhornzitje plaats te nemen, zo viel me op. Werd in september 2017 in dit tijdschrift van Theo Bogaerts niet als laatste gepubliceerd 'Schermerhorn-meubilair in het Science Center'? Velen hadden vragen bij de spiegel- passer-zonder-tekstbordje in een vitrine. Vergeten leek dat in DHC van maart 2002 (pag. 18) in een Delftse tentoonstellingscatalo gus al werd omschreven: 'Spiegelpasser van de ingenieur-landmeter A. Lipkens, Delft (begin 19e eeuw). Hiermee konden in het terrein hoe ken gemeten en getekend worden.' Het in 1989 113 Het 'gouden kalf' van Vening Meinesz en de portretfoto van Willem Schermerhorn, met een boek als identificatie. Vóór hem een lege vitrine... Het dankzij diefstal extra beroemde olieverfschilderij op doek van Antoine Lipkens door Wilhelm Hendrik Schmidt 2018-3 De Hollandse Cirkel

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

De Hollandse Cirkel (DHC) | 2018 | | pagina 23