Joop: "Dit instrument werd door topografen in Nederlands-Indië gebruikt om kaartjes te maken van onontgonnen gebied. Dat triggerde mij: kunstschilders in de 19e eeuw gebruikten dezelfde methode om panorama's te maken. En dat zie je vaak, dat kunst en techniek syn chroon lopen." Er is een verschil tussen landmeters en topo grafen, legt Joop vervolgens uit. Landmeters hielden zich bezig met het opmeten van land en zorgden ervoor dat de onderlinge positie van herkenbare punten juist op de kaart stond. Topografen maakten de kaarten. Ze classifi ceerden de wegen en de waterlopen en daar gold een andere nauwkeurigheid voor dan voor landmeten. "Met dit kleine instrument konden deze ingenieurs in Nederlands-Indië, die hun opleiding hadden gevolgd in Delft aan de Poly technische School, makkelijk op pad. Ze zaten op een heuveltop en maakten eenvoudig een panoramaschetsje waarvan ze uiteindelijk een kaart maakten. Zonder dure instrumenten. Mesdag gebruikte voor zijn Panorama welis waar een cilinder en topografen een Chambre Claire (Camera Lucida) om Nederlands-Indië in kaart te brengen, maar in feite is de techniek hetzelfde." De nauwkeurigheid van Mesdag Terug naar de vraag hoe nauwkeurig Mesdag was. Joop: "Ik denk dat Mesdag heel nauw keurig is geweest. Hij zal zijn kerktorens zo exact mogelijk gepland hebben. Hij wilde het zicht op Scheveningen vastleggen voordat het Seinpostduin gesloopt zou worden en dat wilde hij zo goed mogelijk doen. In die tijd kon de schilder zich daarmee profileren ten opzichte van andere kunstenaars. Tegenwoordig kan een schilder zich meer artistieke vrijheid veroor loven. Een foto is zó gemaakt en geeft een exacte weergave van de werkelijkheid. Die werkelijkheid is daardoor tegenwoordig niet zo interessant meer om te schilderen." Sneller, beter en goedkoper Met de nauwkeurigheid van Mesdag zit het volgens Joop dus wel goed. Maar terwijl veel schilders in de tijd van Mesdag, mede ten ge volge van de uitvinding van de fotografie, steeds impressionistischer te werk gingen, zorgde technologische vooruitgang in de twin- tigste eeuw binnen het landmeten juist voor een vergemakkelijking van het werk. Joop: "De nauwkeurigheid van het meten is eigenlijk altijd goed geweest, daar viel niet zoveel winst meer te behalen. Maar de camera is verbeterd, er zijn digitale technieken bij gekomen en er is betere toegepaste wiskunde. Deze drie factoren hebben ervoor gezorgd dat bijvoorbeeld Google Maps iedere minuut een foto kan laten maken en kan reproduceren. Het principe is hetzelfde maar de apparatuur is sneller, beter en nu veel goedkoper." Heeft Joop het bij het rechte eind? Was Mesdag inderdaad nauwkeurig? Bezoek de tentoonstelling en bekijk de resultaten van het experiment. In een begeleidende film kun je zien hoe deze 'landmeting in het verleden' in z'n werk ging en geven Ramon en zijn stu denten toelichting. Mesdag liet een glazen cilinder maken, be staande uit twee helften, waarmee hij op het Seinpostduin stond. Door in het midden van de glazen cilinder te gaan staan, kon hij het uit zicht om hem heen 'overtrekken' met bruine verf op het glas. Hij wikkelde vervolgens door zichtig papier langs de buitenkant van het glas, zodat hij met potlood de contouren kon over nemen. Deze schets deelde hij op in 114 stro ken, één strook per meter van het uiteindelijke doek (de lengte van het Panorama zou 114 me ter worden). Op basis hiervan schilderde hij een eerste voorstudie, van 2 meter 30 breed. Deze glazen cilinder van Mesdag is nog steeds te bewonderen in het midden van het platform (midden tussen de wenteltrappen die van en naar het panorama leiden) in museum Pano rama Mesdag in Den Haag. Bron: Panorama Mesdag Brinklaankerk met Kadasterflat Deze editie start een serie met wat confron terende Kadastergebouwen, om te beginnen het hoofdkantoor van Hofstraat 110 in Apel doorn (opvolger van Waltersingel 1 daar). Links op de foto torent nog net de gerefor meerde Brinklaankerk uit 1911, in 1977 buiten gebruik gesteld en in 1980 afgebroken voor het Brinkhofproject; daar bovenuit prijkt de nu net weer verbouwde Duraflat van het Kadaster. (www.collectienederland. nl) 156 2020-4 De Hollandse Cirkel

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

De Hollandse Cirkel (DHC) | 2020 | | pagina 16