93 dat hij een grote aardrijkskundige kennis be zat. De aan elkaar gepaste kaarten zouden van de oorspronkelijke gekopieerd zijn. Zon der rand hebben deze een oppervlakte van 33 X 21 cm. Zij bevatten 2064 namen van steden, voor het grootste deel ook nu nog terug te lezen of te oriënteren. Evenals op de meeste Arabische kaarten is het zuiden boven. Idrisi droeg ook bij tot de ontwikkeling van de portolanen (zee- en havenkaarten) voor de navigators van de volgende eeuw, toen vooral ook in Italië een grote opleving van de drang naar kennis viel waar te nemen. Hij is de voornaamste van de Arabische mid deleeuwse aardrijkskundigen. Zoals Ptole- maeus in de oudere tijd de aarde beschreef naar de beschikbare gegevens uit het Helle nistische tijdperk en zijn kaarten aan de (ge leerde) wereld gaf, zo deed Idrisi dat 1000 jaar later. Zijn atlas van 1150 werd tot aan de ontdekking van Amerika door de geogra fen als het standaardwerk beschouwd. De kaart op zilver verdween, de uitvoerige tekst het Rogerboek bleef bewaard (Miller). Ook Idrisi's wereldbeeld was nog niet het onze. De aarde was volgens hem een globe, drijvend in een oceaan als een ei in een kom met water. De helft boven water was be woond. Vergelijkt men de Idrisi-kaart met de grote wereldkaart van Haldingham in de Heres- ford-kathedraal, vervaardigd in 1280, dan blijkt wel dat de Arabieren van toen verder waren dan de Christenen. Vreemd genoeg bevat deze Heresford-kaart van 1,62 m X 1,32 m niets dat herinnert aan Idrisi, noch iets dat herinnert aan de Angelsaksische kaart van de 10e eeuw. Hij bevat niets van Enge land. De vorm is ovaal. Hij is bedekt met godsdienstige concepties (Hof van Eden, verdrijving van Adam en Eva, toren van Ba- bel, Apostelen). Hier ziet men Jeruzalem in het centrum, bij de Azteken was dat het mythische land Tollen, de bakermat van hun cultuur, de Arabieren plaatsten Arim in het midden, de Perzen: Kangdiz, de Grieken de tempel van Delphi met het orakel, Anaximan- der noemde Agaïs het wereldcentrum. Slechts de naam van dat centrum verandert, de grondgedachte blijft! (Een verwijzing naar het Paradijs „Hic est paradises'' vonden wij ook op de St.-Denis-kaart uit de 14e eeuw.) Een afbeelding van de Heresford-kaart is te zien in het Brits Museum. Meestal zijn deze kaarten te groot om hier af te beelden. Met de afbeelding van een interessant stuk uit de muntenafdeling van de Nationale Bi bliotheek te Parijs willen wij dit tweede ge deelte van ons overzicht besluiten. Het is één zijde van een bronzen medaille van 1461, een stuk, waaruit blijkt hoe lang men reeds geloofde in het bestaan van een vast land, verschillend van de drie toen bekende wereld delen. Graveur is Francesco Laurana, eens een beroemd Italiaanse artiest. De beeldenaar aan de andere zijde is Charles IV van Anjou, broer van de koning van Sicilië (1414 1475). De oneindige wereldzee omgeeft ook hier de wereld. De Eolus-figuren aan vier kanten ontbreken niet. In de tijd van Tiberius en Augustinus werden meermalen aardbollen op munten gegraveerd. Toch was de bolvorm van de aarde bij de Romeinen nooit populair geworden. Waar schijnlijk staat de, oudste wereldkaart op een gouden medaille uit 22 v. Chr. Afgebeeld zijn daar drie aardedelen (orbem triquetrum). Een foto is te vinden in Miller III. Voorkant van de Laurana-medaille (Hól), diameter 70 mm, met windgoden aan vier kanten. De afgebeelde wereldkaart is omringd door de Okeanos. In één van de volgende nummers worden o.m. de Beatus-kaarten, de Florentijnse zeekaart en verschillende andere opgenomen. Een tweede literatuurlijst volgt na overzicht III.

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

(NGT) Geodesia | 1960 | | pagina 11