gaande belichting treedt daar dan weer zwar
ting op. Theoretisch zouden we nu een geheel
zwarte film verkrijgen.
De in de handel zijnde graveerlagen zijn in
de regel gekleurd, b.v. oranje, geel of rood. Bij
lange belichting bieden deze kleuren geen vol
doende bescherming aan de gevoelige laag van
de onder gravure liggende fotografische film:
dus ook op de plaatsen waar de graveerlaag
niet is verwijderd zal de fotografische laag op
de duur worden belicht, hetgeen dan bij ont
wikkeling géén zwarting meer zal opleveren.
De figuur toont aan, dat er een moment is
waarop we de belichting zouden kunnen stop
pen, om bij ontwikkeling een positieve kopie
van de (negatieve) gravure te verkrijgen.
Waarom al die moeite zult U wellicht nu
denken, want dit resultaat is met normale film
toch ook sneller bereikbaar. Maar nu is de
op de gravure in zwart aangebrachte beschrij
ving nog niet ter sprake geweest.
Het licht ziet géén kans om ook hier doorheen
te treden, en alleen op deze plaatsen zal de
film dan ook de samenstelling behouden die
de fabriek er aan gaf, dus zwarting bij ontwik
keling. En zie hier het voorspelde resultaat:
een fotografische kopie met zwarte lijnen en
zwarte beschrijving.
Natuurlijk zijn er nog enkele voorwaarden
te stellen. Als eerste de kleur van de graveer-
film. Deze mag niet zwart zijn. Beproefd zijn
de kleuren rood, roodbruin, roodbruin met
witte tekenlaag en groen met witte tekenlaag
uit de stabilene-serie; alleen de groene laag
gaf niet het beoogde resultaat.
Ook in de autopositieve films zijn soorten. De
genoemde resultaten zijn bereikbaar bij ge
bruik van Kodagraph autopositieve film EA4.
Als men van de gravure met opgeplakt schrift
een kopie wenst zonder schrift, dus een „blin
de" kaart, vormt normale film de oplossing;
we behandelen de gravure als negatief en ma
ken via de contactmethode een positieve kopie.
143
-Graveerlaag
Lijnen schrift
Belichtingstijd
Fig 2
5
c
O
Situatie, uitgaande, van
een gravure (negatief)
Belichtingstijd
Zwarte létters
CS/cS»
Belichtingstijd