lijkheden, zoals we in het derde hoofdstuk zul
len zien.
Het principe waarop de computerwerking berust
is de tweewaardige logica. De filosofische as-
pekten terzijde latend, zal men makkelijk inzien
dat een elektronische machine wel iets kan doen
als slechts tweewaardige situaties herkend moe
ten worden. Men kan zich dat als volgt voor
stellen: op een machineonderdeel staat elektri
sche stroom of niet, of een magnetisch veld is
positief of negatief.
Nu heeft men in de vorm van ferrietringetjes
een hulpmiddel gevonden om een waarde enige
tijd te bewaren. Dit ringetje houdt een eenmaal
geladen magnetisch veld vast tot dat men een
tegenovergesteld gericht veld laadt. Het voor
gaande wordt dan overschreven en gaat daar
mee verloren. De toestand van een ringetje
wordt meest aangeduid door 0 of 1en stelt een
tweewaardig teken voor.
standigheden moeten ook gehandhaafd worden
als de machine niet in gebruik is.
2-2 De werking van de computer
De vraag „Wat kan een computer voor ons
doen" zal ik nu trachten te beantwoorden.
De functies van een computer kunnen vergele
ken worden met een mens die op een tafelreken
machine een vraagstuk oplost. Deze reken
machine komt overeen met het rekenorgaan van
de computer. De mens vervult de functie van
het programma en daarmee van een gedeelte
van het geheugen. Het potlood en papier hebben
de functie van de in- en uitvoerorganen. Zoals
met de meeste vergelijkingen het geval is, gaat
ook deze vergelijking behoorlijk mank, doch om
een eerste indruk te krijgen kan het toch nuttig
zijn.
De meeste berekeningen die worden gemaakt
bestaan uit een aaneenschakeling van steeds de
zelfde reeks bewerkingen. De berekeningen kun
nen we rubriceren in een aantal typen. Analy
seren en programmeren we de vraagstukken die
we willen berekenen dan behoeven we alleen
het type berekening aan de computer op te
geven, om het bijbehorende programma ter be
schikking te krijgen. Hebben we nu een aantal
gelijke berekeningen, dan bieden we de compu
ter pakketjes van bij elkaar behorende invoer-
gegevens aan, waarmee het programma wordt
doorlopen. De machine zorgt ervoor dat de ge
wenste resultaten overzichtelijk worden afge
drukt. Dit is heel simpel gezegd wat de compu
ter doet. De ontwikkeling tot de huidige middel
grote computer biedt veel uitgebreidere moge-
2-3 Codestelsels
Met het tweetallig of binair talstelsel is het
mogelijk door de computer alle getallen te laten
behandelen. Zo'n tweewaardig teken noemen we
een bit, wat een afkorting is van binary digit, het
is de kleinste eenheid van informatie. De cijfers
0 t/m 7 kunnen als volgt worden weergegeven:
0 ooo
Het is mogelijk 2n verschillende cijfers weer te
geven met n bits. Een computer heeft doorgaans
zeer veel getallen te verwerken, vandaar dat
voor deze getallen ook diverse andere systemen
zijn uitgewerkt, die ieder hun eigen voordelen
hebben. We zullen afhankelijk van de eisen voor
een bepaald project en de mogelijkheden voor
onze machine een keus maken uit deze moge
lijkheden. Eén van de veel gebruikte oplossin
gen voor dit probleem is, dat men een aantal
van zes bitsveldjes verenigt tot een woord. Han
teert men een combinatie van vier veldjes van
zes bits, dan spreekt men van een woordlengte
van 24 bits. Met deze woordlengte kan men een
cijfer weergeven in binaire vorm tot 224-l
16 777 216 1 wat voor vele doeleinden vol
doende is. Geeft men door elk zes bitsveld één
decimaal cijfer weer, wat ook kan, dan zal het
duidelijk zijn, dat men met hetzelfde woord
slechts de cijfers 0 t/m 9999 kan weergeven.
324
controler en twee controller en vier
magneetbandeenheden
echijvengeheugens
plotter met
controler
C.V.E.
met console
en schrijfmachine
P.T.T.
telexapparnat
met telefoon
verbinding
papi erband-
lezer en
conser met
controler
C3
ponskaart-
lezer en
poneer met
ingebouwde
controler
controler
printer
airconditioning
llllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllll
magneetbanden
werkvoorbereidin
installatie
bibliotheek
afdeling
Fig. 6. Schematische situatieschets van een
computerzaal.
1 001
2 010
3 011
4 100
5 101
6 110
7 111