Aristo
KOORDINATOGRAPH 4441
en lichaam man en via voorste poot omhoog,
ook weer naar oog en kijker; van boven gezien:
driehoek van voeten naar de punt van de bron
zen plint, wijzend naar voren, naar de verte
waar onzichtbaar voor ons, maar overduidelijk
voor hem, men druk doende is met rood en wit
gestreepte paaltjes.
De aandacht van zijn bronzen oog op die verre
horizon wordt van opzij gemarkeerd door het
horizontale van pet en kijker, versterkt door de
naar voren gerichte arm en voortgezet door het
lange voetstuk. Alles streeft naar voren, deze
man meet de horizon!
Behalve naar het zoeken van een expressieve
vertolking van zijn thema houdt de beeldhou
wer zich al werkende bezig met moeilijker te
omschrijven zaken, zoals b.v. de ritmische groe
pering van vormdelen en hun verschillende
maatverhoudingen. Maar daar ben je eigenlijk
nooit erg bewust mee bezig.
Naast vitaliteit, leven en beweging heb ik ook
gepoogd iets van humor mee te geven aan dit
beeld. Ik hoop, dat er iets van overkomt.
Het grote contrast b.v. tussen de zware massa
van de zeer actieve man en de ijle diagonaal
van de voorste poot, gaf mij veel plezier. Voor
het overige was alles vrij eenvoudig. Nadat ik
een keuze had gemaakt uit verschillende kleine
voorschetsen, waarin alle mogelijke groeperin
gen van de vijf poten onderzocht waren, boog
ik mijn betonijzers en kneedde ik mijn was om
deze constructie van het beeld op ware grootte
te maken.
Het onvoltooide wasmodel werd tijdens de ope
ning van het mooie gebouw Nieuw Clarenburg
symbolisch aan de gemeente Utrecht aangebo
den als geschenk van een groot aantal aan
nemers.
Na beëindiging van mijn werk werd het beeld
eerst via een gipsnegatief in polyester afgego
ten. Dit gietsel werd naar de bronsgieter ge
bracht, die er via een 'zandnegatief' een brons
gietsel van maakte.
Dit gietsel heb ik uitvoerig gepolijst en toen
24 uur onder de Brusselse aarde begraven om
het een mooie zandpatine te geven.
Het stenen voetstuk met de draaibare kop is
van gepolijste Muschel kalksteen. En dat is alles.
Het is verheugend dat er af en toe nog de kans
is voor een beeldhouwer om met zijn handen
een illusie op te bouwen van een levend mens
in zijn doen en laten, in een tijd waarin hoe lan
ger hoe meer de grote monumentale glimlach-
loze actuele kunst naar aanwijzingen van de
kunstenaar in de fabrieken vervaardigd wordt.
V. P. S. Esser.
208
Op het 6e N.G.L. Congres in Musis Sacrum te Arnhem exposeert in stand
nummer 5 N.V. IMHA uit AMSTERDAM een
oppervlakte 1200 X 1300
Nu hebt U de kans om deze IN WERKING te zien.
Tevens demonstratie van de ARISTOGRID elektro
nische programmeereenheid.
stand nummer 5 - stand nummer 5 - stand nummer 5 - stand nummer 5