met Stabilene ng. S. C. Hoos, Meetkundige Dienst van de Rijkswaterstaat te Delft. Velen die overwegen om zich voortaan met graveren bezig te houden, en het tekenen en calqueren met inkt te laten voor wat het is, zullen zich afvragen hoe het later met zo'n gravure moet, als de figuratie die erop staat ingrijpend gewijzigd of aangevuld dient te wor den: moet zo'n aanvulling nu op een positieve afdruk van de gravure worden ingetekend en geïnkt, of kan het bijtekenen en wijzigen op de gravure geschieden. In het eerste geval zou men een stap terug doen want er moet dan weer met inkt worden gestoeid, in het tweede geval stuit men op moeilijkheden als veel figuratie is vervallen en op dezelfde plaats wordt vervangen door een nieuw lijnenbeeld: vervallen lijnen af dekken en ter plaatse nieuwe graveren geeft zelden een fraai resultaat. Welnu, geen van beide wegen behoeft te worden bewandeld. Het is mogelijk de oude gravure te dupliceren, met weglating van ongewenste figuratie. Hiertoe kan men gebruik maken van Stabilene Photact Contrast Graveerfilm (in de handel onder nummer 453467). Dit is een roodbruine graveerfilm, waarop een witte te kenlaag is aangebracht, met daaroverheen nog weer een lichtgevoelige „omkeer'laag. Wie de normale fotografische omkeerfilm kent zal weten dat men daarmee van een positief origineel direct een positieve kopie kan maken, of natuurlijk van een negatief origineel een negatieve kopie. Dat gaat dan zó: Het minuutstuk (laten we aannemen een positief) wordt met de omkeer film in een vacuumraam gelegd en belicht. Tijdens de hierop volgende ontwikkeling ziet men dat de delen die licht ontvingen, zwart worden. Er ontstaat een negatief beeld. In een speciaal omkeerbad lost men vervolgens al die zwarte delen op. De lichtgevoelige laag blijft alleen achter op de plaatsen die geen licht ontvingen (dus de figuratie). Als men de film opnieuw belicht, zal na hierop volgende ont wikkeling, de figuratie zwart kleuren. Er is dan een positieve kopie ontstaan. Terug nu naar ons Stabilene. De minuutgravure, dus een negatief (fig. 1), leggen we samen met de Photact Contrast Graveerfilm (fig. 2) in het vacuumraam en we belichten (fig. 3). Als we ontwikkelen, zien we de delen die licht ont vingen (de figuratie) zwart worden (fig. 4). We leggen nu volgens voorschrift de kopie in het omkeerbad, waar de zwarte figuratie oplost en verdwijnt, en de witte tekenlaag zichtbaar wordt (fig. 5). Nu komt de clou: De graveerfilm wordt vervolgens geëtst met een speciale vloei stof die de zichtbaar geworden teken- en gra- veerlaag oplost, doch deze onaangetast laat op de plaatsen waar ze nog wordt bedekt door de (grauwe) lichtgevoelige laag (fig.6). We hebben nu dus in feite een nieuwe gravure verkregen: een exacte kopie van de minuut-gravure. Als nu delen van de figuratie op de minuut gravure zijn vervallen, dan dient men die tijdens de belichting in het vacuumraam af te dekken door het opbrengen met de kwast van afdek- verf, of met behulp van stukken, zwart papier (zie fig. 3), zodat bij eerste ontwikkeling hier geen zwarte figuratie ontstaat, en deze bij het verdere proces dus ook achterwege blijft. N.B. Om de witte tekenlaag van de duplicaat gravure zichtbaar te maken, kan de resterende fotografische laag nog worden verwijderd. De kopie-gravure wordt weer belicht (fig. 7) en in ontwikkelaar gelegd. De laag wordt zwart (fig. 8). In het hierop volgende omkeerbad lossen alle zwarte delen op, zodat de witte tekenlaag zichtbaar wordt (fig. 9). Voor het aanvullen van de kaart met nieuwe figuratie kan men nu eerst met potlood tekenen op de witte laag (fig. 10) en vervolgens grave ren (fig. 11), waarna het gewenste doel is bereikt: een complete nieuwe gravure. Niet altijd zal men tevoren reeds kunnen vast stellen welke gedeelten of lijnen van de oude situatie zijn vervallen, doch men zal pas tijdens 47

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

(NGT) Geodesia | 1973 | | pagina 3