1 w\ moet worden gewerkt, u weet vast wel dat we, zowel kopiërende van een positief origineel als van een negatief origineel, op direct-positieve film kunnen werken. Een direct-positieve film kan bij gedempt daglicht worden verwerkt. Het daglicht kan dan beter afgeschermd worden door geelfilters voor de ramen te hangen. Als u dan kopieert van een positief, op autopositief- film, ontstaat na ontwikkeling een positief beeld. Als u wilt kopiëren van een negatief, op autopositieffilm, dan moet deze laatste eerst een voorbelichting ontvangen voordat hij met het negatief in het vacuum raam wordt belicht. Ook dan zal na ontwikkeling een positieve kopie ontstaan. Behalve het voordeel van het werken in daglicht, is ook nog te noemen: voor beide procédé's slechts één film in huis, dus geen kans op vergissingen, zie tek. 4. Een onderwerp dat niet kan worden geschaard onder het hoofd „bijzondere procédé's", maar dat toch vele gemoederen bezig houdt, is het kopiëren van halftoonbeelden, zoals lucht foto's. Ik ben me ervan bewust dat ik niet de eerste ben die hiervan iets zegt, doch meen dat het geen kwaad kan de mogelijkheden nog even op een rijtje te zetten. We moeten vooraf twee verlangens onderscheiden, namelijk: De wens naar veel kopieën en de behoefte aan enkele kopieën per foto. Over de behoefte aan een grote oplage kan veilig worden gesteld dat toepassing van het offsetprodécé, met gebruikmaking van een ras ter, de geëigende weg is. In het Geografisch tijdschrift van het KNAG, aflevering 5 in 1972, is hierover uitvoerig gepubliceerd. Bij kleinere oplagen is keuze mogelijk tussen afdrukken op bromide-halftoonpapier en afdrukken op licht drukpapier. De eerste methode geeft zeer mooie kopieën, doch is als zodanig kostbaar. Als de gedachten voor wat betreft de oplage uitgaan naar enkele tientallen, dan schiet het lichtdruk procédé over, een zeer goed betaalbaar pro cédé. En juist dat kopiëren op diazomaterialen geeft dikwijls aanleiding tot kritiek. De vol gende wetenswaardigheden kunnen ons helpen om de resultaten wat beter te krijgen. Elke fabriek brengt een aantal papiersoorten, die zich van elkaar onderscheiden door de samenstelling van de laag. In elke laag zijn een aantal kleurcomponenten aangebracht, b.v.: li Figuur 4. DIRECT- POSITIEFFILM AUTOPOSITIEFFILM) pos. calque 7autopositief- film positieve kopie A UV- licht autopos. film voorbelichten voor belichte autopos. film positieve kopie 66

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

(NGT) Geodesia | 1974 | | pagina 14