in zwart uw leidingenbestand daarop te gaan bijhouden. De combinatie zwart/zwart voldoet niet aan eis 1, en dwingt u bij vervanging van de topografie door een geheel vernieuwde figura tie, alle leidingen met de hand over te tekenen. Start dus met een GBKN in een ondertoon en t.b.v. eis 2 in spiegelbeeld. Gespiegeld (of spiegelbeeldig) betekent dat u de kaart kunt lezen, als u de topografie lichtgevoelige emulsie) aan de achterkant hebt. GBKN gespiegeld en in ondertoon. Fig. 5 WELKE ONDERTONEN ZIJN LEVERBAAR Met wat meer of soms minder moeite kan de reprograaf u een GBKN voortoveren met grijze lijnen, met bruine, blauwe of anders gekleurde lijnen. Ook zwarte natuurlijk, maar die hadden we juist afgezworen Wèl kan hij u nog confronteren met gerasterde lijnen. Dat zijn lijnen die uit zwarte puntjes of streepjes zijn opgebouwd. Samen met de witte (blanke) deeltjes daartussen wekken de lijnen de indruk grijs te zijn. Denkt u maar eens aan uw grijs visgraat-kostuum: gemaakt uit witte en zwarte draadjes. zwarte lijnen gerasterd Fig.6 div. kleuren Hoewel u met een gerasterde figuratie met eis 1 geheel aan uw trekken komt, zal eis 3 u echter moeten weerhouden om toch voor een rasterlijn te kiezen. Het wegbelichten is voor de repro- graaf een halsbrekende opgave, die, al is 't maar door een minimale rek of krimp van de film, gedoemd is te mislukken. Hoe dat dan in z'n werk gaat, leidt hier te ver. Mogelijk iets voor een apart verhaaltje. Kiest u dus alstublieft niet voor een gerasterd kaartbeeld. Het zal voor u op z'n minst interessant, maar ik denk zelfs belangrijk zijn te weten, welke moge lijkheden elk der drie procédé's bieden en hoe u met het eindresultaat (dus de GBKN) verder kunt werken. Zoals u boven reeds las, is in de reprografie na genoeg alles mogelijk. Ik zal u slechts een „klein" aantal mogelijkheden noemen, om te voorkomen dat u mij de zegswijze: „Ik zie door 't bos de bomen niet meer" in de schoenen schuift. (Of was 't juist andersom?). Komaan dan 1. Mogelijkheden met halogeenzilverfilms „fotografische" films) We zullen alleen de mogelijkheden van contact film noemen. Uitgaande van een negatief krijgt u daarbij als kopie een positief. Denkend aan dat bos en die bomen spreken we maar niet over omkeerfilms en direct-positieffilms. Als de kaartvervaardiger zijn originele GBKN-tekening graveert in een graveerfilm, verkrijgt hij een negatief en ziedaar, we kunnen onze opsom ming starten a. Als we door ons negatief heen een vers stuk lichtgevoelige film belichten, en die film daar na ontwikkelen, fixeren, spoelen en drogen, dan zal die kopie-film een positief lijnenbeeld bevatten. negat iet zwartHjnige positieve film. N.B.: Om verstrooiing van het licht tijdens de belichting te voorkomen, legden we de graveer film met de graveerlaag tegen de lichtgevoelige laag van de film. Omdat de figuratie op de gra veerfilm rechtlezend was (u graveerde immers leesbaar in de laag!), zal de figuratie op de nieuwe film juist gespiegeld zijn. We stempel den het beeld als het ware over. Aan eis 2 is vol daan! Zo, dat weten we tussendoor ook gelijk even. Nu de verdere opsomming. OP WELKE MATERIALEN KAN DE REPRO- GRAAF DE GBKN AFDRUKKEN Hij kan kiezen voor drie procédé's, te weten: 1de halogeenzilverfilm; 2. de wash-off-film; 3. de diazofilm. b. We belichten weer door onze graveerfilm heen een nieuw stuk film. Nu moeten we na het ontwikkelen een z.g. bleekfixeer gebrui ken. De zwart ontwikkelde lijnen bleken nu en worden grijs. (Eis 1 en eis 3). 359

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

(NGT) Geodesia | 1978 | | pagina 29