Vertikale Luchtfotografie.
Bij aankoop van vertikale
luchtfotografie kunnen we
kiezen uit een groot aantal
variaties t.a.v.:
opnameschaal,
brandpuntsafstand van de
lens,
vlieghoogte,
type film,
tijd van het jaar.
De optimale combinatie hangt
af van het doel. Daarbij spelen
een rol:
bestemd voor stereo-
kaartering of niet,
kosten,
nauwkeurigheid,
meteorologische omstandig
heden,
type terrein,
veiligheidsvoorschriften.
Soms zijn deze factoren tegen
strijdig en is een compromis
nodig.
In dit artikel bespreken we
opnameschaal, brandpunts
afstand en vlieghoogte.
Tussen deze dne bestaat een
verband:
30 cm lens minder geschikt,
gelet op de vlieghoogte.
Een ander nadeel is, dat de
relatieve hoogteverschillen in
één stereopaar er minder
nauwkeurig mee te meten zijn
dan met groothoeklenzen
(15,2 cm), dit wegens de
grotere vlieghoogte.
De 21 cm lens is een relatief
nieuw type met hoge optische
kwaliteiten. De 15,2 cm (groot
hoek) lens is het standaardtype,
geschikt voor zeer veel toe
passingen. De 8,8 cm (super
groothoeklens) is bedoeld om
kleine schalen op zo gering
mogelijke hoogte te kunnen
vliegen. De lens geeft zeer
goede relatieve hoogte
informatie. De zeer grote
beeldhoek (120°) geeft het
risico van enige vertekening
aan de rand van de opname,
Alle lenzen zijn geschikt voor
alle typen films, zij het dat de
8,8 cm niet optimaal voor
kleuropnamen is.
opnameschaal
brandpuntsafstand
vlieghoogte boven het object
NB: de afmeting p is in de praktijk steeds 23 cm, want de afmeting van
één foto is 23 x 23 cm.
Brandpuntsafstanden.
Uit de formule volgt dat voor
dezelfde schaal bij kortere
brandpuntsafstand lager
gevlogen moet worden, zoals
blijkt uit het onderstaande:
Voor de schaal 1:5000 is de
vlieghoogte:
met een 30 cm lens 1500 m,
met een 21 cm lens 1050 m,
met een 15,2 cm lens 760 m,
meteen 8,8 cm lens 440 m.
Elk van de lenzen heeft zijn
eigen karakter.
De 30 cm lens heeft als voor
deel dat de 'omval' aan de rand
van de opname beperkt is.
Men kijkt 'in' nauwe straten,
Met de lange brandpunts
afstand kan men een grote
schaal bereiken zonder onder
de vlieghoogtelimiet te komen.
Voor kleinschalig werk is de
Vlieghoogte.
Laten we met enkele voor
beelden nagaan welke
invloeden hier een rol spelen.
Vliegtechnische redenen.
a. Bij grootschalige opnamen
bijv. 1:2500-1:3500 zullen we
bij voorkeur langere brand
puntsafstanden gebruiken
omdat:
minimum hoogte toegestaan
boven het hoogste obstakel is
300 m (slechts incidenteel
ontheffing mogelijk),
minder beeldomval, dus 'in'
nauwe straten kijken,
minder remous.
Remous (dit is vertikale lucht
beweging) kan fotografie
praktisch onmogelijk maken.
Zij kan verschillende oorzaken
hebben. Op zonnige dagen
(goed fotoweer) door op
warming van grond en
gebouwen; deze opwarmings-
onstabiliteit kan 's zomers tot
4000 a 6000 m reiken. Ook kan
remous ontstaan door wind die
hoge obstakels ontmoet. Deze
vorm reikt meestal niet hoger
dan 1000 m en is sterk
afhankelijk van de windsnel
heid.
b. Bij kleinschalige fotografie
gebruiken we liever een
kortere brandpuntsafstand.
Men is sneller op hoogte en
meteorologisch gezien zijn de
opnamemogelijkheden groter.
Nauwkeurigheidseisen bij
stereokaartering.
Schaal en brandpuntsafstand
hebben een grote invloed
op de nauwkeurigheid van
stereokaartering.
In het algemeen geldt hoe
groter de schaal, hoe groter
de nauwkeurigheid.
T.a.v. de brandpuntsafstand is
het probleem gecompli
ceerder, Enerzijds kijkt men
met langere brandpunts
afstand (30 en 21 cm) beter in
de straten, de meetnauw-
keurigheid van hoogtekaar-
tering wordt echter groter bij
kortere brandpuntsafstanden.
Kostenoverwegingen.
De oppervlakte die bedekt
wordt door één opname
neemt af met het kwadraat van
de schaalvergroting,
onafhankelijk van de brand
puntsafstand. Dus, hoe groter
de schaal hoe meer opnamen
en dus hogere kosten:
a. voor materiaal,
b. voor vliegtijd, immers de-
vlieglijnen liggen dichter bij
elkaar, dus meer fotokilo
meters,
c. voor de verdere werkzaam
heden bij kaartenng,
onthoekingen, vergrotingen.
Het bovenstaande illustreert
dat bij aankoop van luchtfoto
grafie een zorgvuldige
afweging van de relevante
factoren nodig is.
KLM Aerocarto zal u hierbij
gaame adviseren.
Digitale Inwerking
naverkenning Rijnsburg.
De Heidemaatschappij heeft
KLM Aerocarto opgedragen
de door haar uitgevoerde
intensieve naverkenning
digitaal in te werken in de ook
door KLM Aerocarto vervaar
digde digitale kaartenng
(1:500) voor de Gemeente
Rijnsburg. De digitale
inwerking geschiedt met
behulp van het Interactieve
Grafische Systeem.
De definitieve kaart wordt
gegraveerd op stabilene door
de tekenautomaat van KLM
Aerocarto.
Vaklieden kwalificeren het
resultaat als uitmuntend.
KLM Aerocarto fotografeert
Guinée Bissau.
In het kader van Ontwikke
lingshulp gaat KLM Aerocarto
dit najaar (dus buiten het
Nederlandse fotoseizoen!)
15000 km2 in Guinée Bissau
fotograferen met twee
synchroon werkende
camera's geladen met
verschillende filmtypen.
De fotografie zal o.m. gebruikt
worden voor planning van
landbouwprojecten en op
sporing van mineralen.
Geheel Guinée Bissau (net zo
groot als Nederland) zal dan
door KLM Aerocarto gefoto
grafeerd zijn.
Vlieger en navigator bestuderen de weersinformatie die regelmatig
per telex van de meteo komen.
filmcassette
opnamecentruir
p. film
OPNAMESCHAAL:
f brandpuntsafstand
H vlieghoogte
P f 1
T H S
voorbeeld: f 15 cm H 3000 m
15 1
300000 S
1
20000
1:20.000