7T j Fig. 9. Holografische opname van een volumereflectie hologram met laserlicht lal, en de reconstructie daarvan (b) in wit licht. vaardigen van het transmissiehologram. Bij de voorko mende emulsiedikten van 7 a 15 pm bedraagt het aantal interferentielaagjes in de emulsiedoorsnede vele tien tallen. Wanneer nu een dergelijk systeem van veelvoudi ge equidistante vlakjes met een witte puntbron (heldere ballon met gloeidraad) wordt verlicht, zal voor de be schouwer achter het hologram, in reflectie, een scherp monochromatisch beeld worden opgeroepen van het oorspronkelijke object. De monochromasie van de re constructie vindt zijn oorzaak in het feit, dat een dergelijk veelvoudig vlakkensysteem slechts die golflengte opti maal zal reflecteren, die met haar periode p overeen komt. Het invallende licht wordt successievelijk door de tientallen interferentievlakjes gereflecteerd, en deze ach tereenvolgende reflecties zullen alleen constructief kun nen interfereren, indien is voldaan aan de reflectievoor- waarde van Bragg, die wederom overeenkomstig verg. (1) wordt gegeven door: 2opt 2 np sin a (3) In verg. (3) is n de brekingsindex van het medium (gela tine) waarin het interferentiepatroon is vastgelegd. Wan neer het hologram nu met een witte puntbron onder de oorspronkelijke hoek wordt verlicht, zal de kleur van de reconstructie dus overeenkomen met de kleur van de laserbundel waarmee het werd opgenomen, mits de pe riode van het interferentiepatroon niet door de fotografi sche werkwijze werd gewijzigd (bijv. door emulsie- krimp). Tevens blijkt uit de reflectievoorwaarde, dat de kleur van de reconstructie afhankelijk is van de verlich- tingshoek; naarmate men het hologram onder een klei nere hoek verlicht, zal de kleur van de reconstructie naar kortere golflengten verlopen. Dergelijke wit-licht hologrammen worden wel „volume reflectie" hologrammen genoemd. Figuur 10 (p. 259) toont de reconstructie van een dergelijk hologram, „The Wig" van Nick Phillips, vanuit twee verschillende „ge zichtshoeken", waardoor een duidelijke indruk van de ruimtelijkheid van de reconstructie wordt verkregen. Een geheel andere oplossing werd later uitgevonden door de Amerikaanse natuurkundige Stephen Benton, die in 1969 de techniek publiceerde voor het maken van het zogenaamde „regenboog hologram", onder de titel „Hologram reconstructions with extended incoherent sources" [5], Zoals de titel aangeeft, wordt de mogelijk heid gedemonstreerd hologrammen te vervaardigen, die met een uitgebreide witte lichtbron (gloeidraad) kunnen worden gereconstrueerd. Deze vereenvoudiging van de gebruikelijke verlichtingseisen voor het lasertransmissie- hologram (laser of gefilterde kwiklamp) wordt hier ver kregen ten koste van de verticale parallax in de recon structie van het hologram. Het resultaat is een scherpe ruimtelijke reconstructie van het hologram in één kleur, met volledige horizontale parallax. Daar ons ruimtelijk zien in de gebruikelijke gevallen ge heel wordt bepaald door horizontale parallax, is de opof fering van de verticale parallax niet storend. De optische techniek die voor de vervaardiging van het regenboog hologram wordt toegepast, is nogal ingewikkeld en de beschrijving daarvan valt buiten het kader van dit artikel. Hier zij slechts vermeld, dat een dergelijk hologram in feite een opname is van het oorspronkelijke object zowel als een spleet. Zoals figuur 11 aangeeft, is de configura tie zodanig, dat de spleet op kijkafstand van het holo gram wordt gereconstrueerd. Wanneer nu het hologram met een witte lichtbron wordt verlicht, zal de reconstructie van de spleet in spectraal- kleuren uiteenwaaieren. Afhankelijk van de verticale po sitie van het oog, in de voor het hologram geprojec teerde spleet, ziet men nu het object in een van de spec- traalkleuren oplichten. Beweegt men het oog in verticale zin, dan ziet men achtereenvolgens het object „alle kleu ren van de regenboog" aannemen. Figuur 12 (p. 259) toont ter demonstratie hiervan de reconstructie van het hologram „Heart and Shell" van John Kaufman, voor twee verticale posities van de cameralens. De mogelijkheid hologrammen te reconstrueren met be hulp van een eenvoudige witte lichtbron, verlicht de pre- sentatiekosten zeer aanzienlijk en heeft in hoge mate bij gedragen tot de grotere verspreiding van de holografie. In ons land zijn twee hologrammen-galerieën: te Amster dam, Prinsengracht 675, en te Delft, in het Technisch Tentoonstellings Centrum van de TH, Kanaalweg 4. Een bezoek is alleszins de moeite waard. 3. Technische toepassingen Dit artikel begon met het noemen van Dennis Gabor als „vader van de holografie", en het zou onjuist zijn het daarbij te laten. Reeds in 1948 publiceerde Gabor onder de titel „A new microscopie principle" [6] zijn baanbre- ^ologra Fig. 11. Configuratie voor de reconstructie in wit licht van een regenboog hologram. reëel beeld Fig. 13. Opname lal en reconstructie Ibl van een in-line hologram volgens de methode van Gabor. NGT GEODESIA 83 263

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

(NGT) Geodesia | 1983 | | pagina 9