Overdracht van grond en landregistratie
in de bijbel*)
b. Het bepalen van de periode waarin de training zal
plaatsvinden en wie aan de training zullen deelne
men, is afhankelijk van de fase waarin de ruüvarkave-
lingsprojecten zich bevinden en wel met name van
het moment van tervisielegging van het plan van toe
deling. Voor de subsystemen „Administratieve en
Kartografische Voorbereiding" (KAS-V) en „Ont
werp en Toedelen der Kavels" (KAS-T) geldt boven
dien de eis van beschikbaarheid van een digitaal
topografisch bestand. Daarnaast wordt FINGIS toe
gepast in Zwolle en Alkmaar ten behoeve van kaart
vervaardiging.
De bedoeling van de bijbel is niet het beschrijven van de
manier waarop grond moet worden overgedragen. Toch
is het wellicht interessant om ook vanuit die invalshoek
enkele bijbelgedeelten nader te beschouwen.
In gesprekken met mijn vrouw, H. J. Dekker-Keiler, Her
vormd predikante te Apeldoorn, werd mijn aandacht
daarop gevestigd. Zij heeft mij geïnspireerd om deze
aspecten in mijn boek Nationale Grondboekhoudingen
(Numij, Leiden 1987) op te nemen. Toen ik daarover ter
loops ook met ds. Frans C. M. Roodenburg te Apel
doorn sprak, kwam hij nog met aanvullende informatie.
In Genesis 23, vanaf vers 4, vinden we een mondelinge
overdracht van rechten op grond, zoals deze kennelijk in
die tijd gebruikelijk was. Het is de beschrijving van de
aankoop van een stuk grond door Abraham die als
vreemdeling in het land van de Hethieten is gekomen en
daar zijn vrouw moet begraven. Abraham begeeft zich
daartoe naar de stadspoort. In de Groot Nieuws Bijbel
wordt in vers 10 het begrip „stadspoort" gebruikt als
plaats waar de grondeigenaren bijeen plegen te komen.
In andere vertalingen wordt geen nadere plaatsomschrij
ving gegeven. Dat begrip „stadspoort" heeft veel weg
van het Romeinse forum. Het is de plaats waar leiding
gevende figuren bijeenkomen om o.a. transacties te
bespreken.
Abraham is een vreemdeling (ger), en immigrant (tosab
- settler). Naar het gebruik van die dagen moet hij eerst
toestemming hebben van de inheemse leiders, alvorens
hij zich direct tot één van de landeigenaren kan wenden.
Hij spreekt derhalve de vergadering toe (in de vertaling
van de Groot Nieuws Bijbel):
,,Als vreemdeling bezit ik hier geen eigen grond. Ver
koop me toch een stuk land, waar ik mijn vrouw kan be-
Dit artikel is eerder verschenen in „Met andere woorden", kwar
taalblad van het Nederlands Bijbelgenootschap, 6e jaargang no.
3, september 1987.
c. De eerste introductie van en de eerste training met
subsystemen van KAS in een vestiging zullen worden
uitgevoerd door medewerkers van de hoofddirectie.
In de daarna volgende opleidingsbehoefte zal in be
langrijke mate worden voorzien door de KAS-coördi-
nator ter plaatse.
d. De KAS-coördinator zal worden gerecruteerd uit de
afdeling Projecten. Deze persoon zal behalve in de
KAS-subsystemen ook worden getraind in het om
gaan met het FINGIS-pakket (Engelse versie). De
opleiding aan de eerste zes personen vond plaats van
26-30 oktober 1987.
graven". Zij antwoordden Abraham: Luister toch naar
ons voorstel, heer! U geniet ons aller aanzien. U kunt
voor uw dode het beste graf krijgen dat we hebben. Nie
mand van ons zal u zijn graf weigeren". Abraham stond
op, maakte een diepe buiging voor de aanwezige land
eigenaars en zei: Wanneer jullie erin toestemmen dat ik
hier mijn vrouw begraaf, dring er dan bij Efron, de zoon
van Sochar, op aan mij de grot van Makpela te verko
pen. Die grot is zijn eigendom, hij ligt aan de rand van
zijn akker. Ik ben bereid hem de volle prijs te betalen,
hier in uw tegenwoordigheid. Ik krijg dan de beschikking
over een familiegraf".
Efron zat zelf als landeigenaar bij de vergadering in de
stadspoort en antwoordde Abraham ten overstaan van
alle aanwezigen:Luister toch, heer! Ik schenk u niet al
leen de grot maar ook de akker met alle aanwezigen als
getuigen. U kunt er uw vrouw begraven!" Weer boog
Abraham voor de landeigenaars en zei tegen Efron zo
dat iedereen het kon horen: ,,Wees zo goed naar mijn
voorstel te luisteren. Ik betaal u voor de hele akker. Aan
vaard mijn bod, dan kan ik er mijn vrouw begraven". En
Efron antwoordde: Luister toch, heer! Een stuk land
van 400 zilverstukken, wat betekent dat nu voor mij of
voor u. Begraaf er uw vrouw". Abraham ging in op het
voorstel van Efron en woog de hoeveelheid zilver af, die
Efron, met alle aanwezigen als getuigen, genoemd had:
400 zilverstukken, volgens de gewichtseenheid die toen
gangbaar was bij de kooplieden.
Zo kwam de akker van Efron, bij Makpela tegenover
Mamre, in het bezit van Abraham; niet alleen de akker,
maar ook de grot en alle bomen op het terrein. Alle op
de vergaderplaats aanwezige Hethieten waren er getuige
van.
Gezag van bestuurscollege erkend
De beschrijving van de transactie is zo plechtig gesteld,
dat het vermoedelijk een bijna letterlijke weergave be-
door ir. drs. H. A. L. Dekker, o.a. docent aan de Hogeschool Utrecht en hoofd Advies
groep Heidemij Vastgoeddiensten BV.
SUMMARY
Transfer of landed property and land-registration in the Bible
Although the intention of the Bible is not to describe a way of transferring land property the author
addresses this subject for ancient Israel. This article was previously published by a Bible-society.
NGT GEODESIA 87
519