De wereld moet worden gemanaged passen. Het is een vorm van management waarin oor delen niet noodzakelijk leek; het ging om discipline. Ach ter het regelgeleide management steekt een verborgen vooronderstelling, dat de maatschappij niet zou ver anderen. Die vooronderstelling is duidelijk ongeldig. Niet alleen laten beleidslijnen, zoals die van Europa 92", duidelijk zien dat de overheid de maatschappij wil veranderen. De vooronderstelling dat de maatschappij een systeem zou zijn, moet plaats maken voor het beeld van een proces. Ook de nieuwsdienst meldt iedere dag, dat de vooronder stellingen die we aanhielden ongeldig zijn. We dachten dat het drinkwater uit de duinen zuiver was, dat de bossen eeuwig zongen, dat de zeelucht fris was, dat voor jaarsregen de groei van de bomen bevorderde, dat er dranghekken nodig waren om te voorkomen dat mensen het voetbalveld op zouden lopen, niet om het vluchten te beletten. Ik neem maar één van die vooronderstellingen, dat er in Nederland steeds meer mensen geboren zouden worden, het probleem van de bevolkingsexplosie. Men zag ge boorten aanvankelijk in termen van het natuurlijke systeem. De mensen planten zich simpelweg voort, dacht men. Toen kwam het sociale regelsysteem tussenbeide; dat bleek sturend op te treden. Een groot gezin en een plaats, voor een vrouw, als arbeidskracht in het sociale systeem bleken moeilijk te combineren. Zo werden de ge zinnen klein, maar in de evaluatieve fase komt ook de communicatieve zelfsturing er nog bij. Het is een heel nieuwe vraag of mensen zich nog wel zullen willen voort planten. Wat dat allemaal voor veranderingen met zich meebrengt inzake groei, onderwijs, bevolkingsopbouw, markten en management, geef ik ter overpeinzing. In het algemeen geef ik hiermee aan hoe het komt dat de wereld verandert. We veranderen de wereld zelf, doordat we de vooronderstellingen, die in het verleden als geldig werden beschouwd, in een proces van communicatieve zelfsturing herzien. De mens is het enige wezen voor wie het verschil maakt, voor zijn manier van zijn en voor het zijn van de culturele, sociale en ecologische omgeving, hoe hij zichzelf ziet. Vanuit dat standpunt gezien spreek ik niet slechts over de manager als filosoof, maar ook over de filosoof, waaronder ik in wezen ieder mens versta, als manager. Ik denk dat de wereld moet worden gemanaged. Naschrift van de auteur Volgens de kennistheorie van stabiliteitslagen in de cul tuur komt het verschil tussen de landmeter in de traditio nele opvatting, zoals die is ontstaan in de loop van de XlXe eeuw, en die van de nieuwe landmeter, in onze tijd, hierop neer dat hij overgaat, van het denken in twee stabi liteitslagen, naar het denken in drie stabiliteitslagen. Het object dat gemeten wordt, dus het land, met het kenmerk van eigendom, hoort tot de stabiliteitslaag van het natuurlijke systeem. Er was al eigendom voordat het werd gemeten, er was dus al een systeem, het natuurlijke systeem. De landmeter is ontstaan nadat mensen als Napoleon vonden dat alles sociaal moest worden geregeld en vast gelegd. Landmeter zijn betreft dan ook een sociale func tie, een specialisme, naast vele andere, dat zijn plaats heeft in de stabiliteitslaag van het sociale regelsysteem. Zo werkt de landmeter traditioneel in twee systemen. NGT GEODESIA 89-10 Twee stabiliteitslagen, dat is in wezen nog de filosofie van Descartes. De wetenschap, als meetkunde en reken kunde, is bij Descartes het gebied van de geest, de land meter paste in het model van de wetenschappelijke ken nis bij Descartes. Zonder wetenschap geen landmeters en dus ook geen sociaal regelsysteem waarin hij als specialist past. Maar het punt is nu dat de menselijke geest en dus ook het denken van de landmeter veel complexer is dan men in de vorige eeuw dacht. De geest blijkt nu uit twee stuk ken te bestaan; het sociale regelsysteem wordt aange vuld met een communicatief zelfsturingssysteem, men sen denken sinds kort in drie systemen. Dat was vroeger niet het geval, alles werd toen opgelegd, dat was de bete kenis van de sociale regelsystemen. Als een landmeter nu bij een verkaveling wordt betrok ken, dan blijken er maar een paar regeltjes te zijn, stukjes van het sociale regelsysteem, de rest moet de landmeter zelf aandragen. Dat doet hij als expert, hij bouwt aan vullende kennis op, door naar de mensen te luisteren en te overleggen. Hij werkt dus tevens in een communicatief zelfsturingssysteem, want hij vraagt waarom het volgens de betrokkenen dan zo zou moeten, zoals zij voorstellen. Hij bouwt een expertise op die veel meer omvat, aan kennis uit de streek, aan mensenkennis, aan inzicht in sociale relaties en aan betekenisgeving, dan hij in zijn opleiding als specialist ooit heeft meegekregen. In dat opzicht lijkt de landmeter trouwens op andere spe cialisten, zoals een arts, een bestuurder, een manager, een politiecommissaris, een goed docent. We zouden er slecht aan toe zijn als die aanvullende kennis, het beeld van het geheel waarin iemand werkt als specialist, ontbrak. Naast specialist zijn bestaat de socia le en culturele functie van de landmeter er ook nog in om te sturen en deel te nemen aan beleid. Niet in de grote politiek, maar in het kleine handwerk binnen het eigen vakgebied, dat dus veel ruimer is dan het vroeger werd gedefinieerd. Literatuur 1. Arnold Cornelis, Logica van het Gevoel, Stabiliteitslagen in de Cultuur als Nesteling der Emoties. Uitg. Essence, Postbus 12713, 1100 AS Amsterdam, 1989, 435 p. ISBN 90-72258-01-0. 27 oktober 1989 Kartografendag over „Auteursrecht en copyright", Kadaster, Apeldoorn. Inlichtingen: drs. P. W. Geudeke, tel. 05910 - 96200. 27 oktober 1989 Afscheidscollege prof. ir. W. van Berk: „Een geodetische ver kenning van de landinrichting in de jaren negentig". Faculteit der Geodesie om 15.00 uur. 22 november 1989 Studiedag VVI. Onderwerp: „Europa 1992 en de Nederlandse Vastgoedinformatie". Inlichtingen: mevr. E. Seinstra, tel. 015- 784548. 28 november 1989 VVL-ledenvergadering en excursie RAET. Zie bericht op p. 487 van dit nummer. 7 december 1989 Studiedag NVK. Aula TU Delft. Onderwerp: „3-D kartografie en digitale hoogtemodellen". Inlichtingen: M. J. Kraak, tel. 015- 782584. 14 december 1989 Studiedag NVK „Kartografisch onderzoek in Nederland" te Utrecht. Informatie bij prof. dr. F. J. Ormeling, telefoon 030 - 532044. 485

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

(NGT) Geodesia | 1989 | | pagina 17