Een kleine reis in het; land van het; betere inzicht;: Van Gogh, Klee en de landmeter Motief Onze relatie tot de wereld door René van der Schans. SUMMARY A little trip into the land ot better insight: Van Gogh, Klee and the land surveyor In the year 1990 we commemorated the 100th and the 50th anniversaries of the death of Vincent van Gogh and Paul Klee, respectively. Both artists had some relations to land surveying and mapping. Van Gogh wrote about his 'View on la Crau seen from Montmajour': 'at first sight it is a geographical map. Klee made a water colour named 'Measured fields'. The very different views on the world as found in the artists' letters and notebooks give rise to some considerations on distance and emotion in the land surveyor's duty. Wij menen dat we een onderscheid moeten maken tussen a. de wetenschappelijke waarheid; b. de artistieke waarheid. Zij ekspresseren beide waarheid, maar zij ekspresse- ren waarheid van een andere aard. Bijvoorbeeld: Vin cent van Gogh en een goed uitgerust landmeter plaat sen zich allebei in een bepaald landschap, leder doet zijn werk. Beiden maken iets van het landschap open baar. leder zegt iets over dat landschap. De een for muleert het in een schilderij. De ander formuleert het in een kaart. Maar wat de een formuleert is iets anders dan wat de ander formuleert. Dat blijkt wanneer iemand bijvoorbeeld een huis wil bouwen in dit land schap en hij gegevens moet hebben met betrekking tot de hoogte-verschillen, dan heeft zo iemand weinig aan de werkelijkheid die Van Gogh hem verschaft, maar wel aan de werkelijkheid die de landmeter hem kan bieden." Deze passage trof ik bij toeval aan toen ik eens tussen de middag een boek doorbladerde wat ik al langer be zat: Beginselen van de beeldende vorming" van A. Gerritse. Dat boek had ik aangeschaft, niet omdat ik op zoek was naar waarheid, wetenschappelijke dan wel artistieke, maar omdat ik zocht naar andere manieren van zien dan waar ik in de dagelijkse praktijk mee in aanraking kom. Enerzijds werd ik geleid door wetenschappelijke belang stelling. Samen met een collega van de vakgroep Ruimte lijke Planvorming wijd ik me af en toe aan een voorwaar delijk gefinancierd onderzoek naar „de kartografische interface in het door de computer ondersteunde ruimtelijk analyse- en ontwerpproces". Daarbij bekijken we onder andere het gebruik van tekeningen in technisch ontwerp, kartografie, planning en kunst, vooral vanuit een cognitief oogpunt: wat is de relatie, via kaart of tekening, tussen de kennis van de onderzoeker/ontwerper aan de ene kant en de weergegeven bestaande of toekomstige wereld aan de andere kant van papier of scherm? Anderzijds was er een meer emotionele factor in het geding. Ik maak me er zorgen over dat ons vak steeds afstande lijker wordt. Vroeger maten we uitsluitend in het veld, eerst door directe aanraking van het terrein, later met snellere optische en elektronische afstandmeters. Ook verhieven we ons boven de aarde, omdat onze metingen vaak sneller en goedkoper in luchtfoto's konden worden uitgevoerd, maar verloren daarmee het praatje of de schermutseling met de boer, onder andere. Nu hebben we remote sensing uit vliegtuigen en satellieten; het woord zegt het al; remote, afstandelijk. We hebben af stand genomen, daardoor meer overzicht gekregen, maar we zien en beleven anderzijds weer minder. Op satellietbeelden ontmoet je geen mensen. Je loopt er geen risico. Ook in een ander opzicht wordt ons werk afstandelijker: de weg naar onze kennis over de wereld, en de voorbe reiding van ons handelen, verloopt steeds vaker via aller lei instrumenten, digitale bestanden, beeldschermen, technische dingen dus. We gebruiken ze misschien net zoals de jonge fotograaf die in Roemenië zijn camera hanteerde als bescherming tegen wat hij waarnam, tot hem de emotie te machtig werd. Het citaat drukt je weer met je neus boven op de vraag: wat is onze relatie tot de wereld, wat kun en wil je zicht baar maken van je kennis en emotie? Waarin verschillen we van Van Gogh? En: wat weten we eigenlijk van Van Gogh? De bekende plaatjes, en dat het een onmogelijk emotioneel mens was. Al eerder was ik tegen het werk van de Duits-Zwitserse schilder Paul Klee (1879 -1940) aangelopen. Ik kende al heel lang zijn ,,Zwitscher-Maschine" („Tsjilpmachine"), die bij de eerste aanblik een diepe indruk op mij, toen vooral technisch denkend student, had gemaakt. Begin 1989 kocht ik in Lille een boekje, waarin naast veel ander intrigerend werk ook zijn „Hauptweg und Nebenwege" uit 1929 was gereproduceerd, een soort vogelvluchtkaart die me sterk deed denken aan een luchtfoto van de kaars rechte Boulevard de Sebastopol in Parijs. Ik voelde me als landmeter aangesproken. En in Düsseldorf zag ik kort daarna een aquarel „Vermessene Felder" uit dezelfde periode. Klee had dus iets met landmeters. Dit jaar was het 100 jaar geleden dat Van Gogh is ge storven, als gevolg van een pistoolschot, en 50 jaar ge leden dat Klee's leven een einde nam, door een slopende ziekte. Alles bij elkaar voldoende motief om op ontdek kingsreis te gaan en daarbij wat aantekeningen te maken. Klee zou zeggen: „Men is bewogen en zet daardoor makkelijker in beweging". „Kunst is vormgeving, kunst is karakteristieke weer gave van datgene, wat in ons en buiten ons leeft." NGT GEODESIA 90 - 12 547

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

(NGT) Geodesia | 1990 | | pagina 11