O O Een helder schema Redmond-Pyle Moore [1] hebben een schema (een „meta-model") op gesteld, waarin de relaties tussen ge- dachteninhoud en uitdrukkingsvorm en tussen objecten en handelingen bij de mens-computer-interactie zeer overzichtelijk in beeld zijn gebracht (fig. 3). Ik heb hun schema iets ver eenvoudigd (de kardinaliteit van de relaties is weggelaten), de geometrie wat gestroomlijnd, en aan de rechter zijde processen toegevoegd. Zo komt de structuur precies overeen met die van mijn eigen schema uit fig. 2. Dat wordt ook bevestigd door de toelich ting die de auteurs zelf geven. Bovenin het schema zijn de gedachten- inhouden bij interactie afgebeeld, zoals die voorkomen in het hoofd van de gebruiker en in het DLM van de com puter. Hoe kijkt de gebruiker tegen de wereld aan, en hoe heeft de bestands ontwerper dat gedaan? Onderin is weergegeven hoe de gedachteninhou- den zich bij de omgang met de com puter als uitdrukkingsvormen (en uit drukkingen) manifesteren. Centraal in het schema staan de ge bruikersobjecten, dit zijn de elementen van het landschap zoals de gebruiker zich die voorstelt, met hun geometri sche en niet-geometrische attributen, en de gebruikersobjecthandelingen. De gebruikersobjecten zijn vaak niet het zelfde als de entiteiten in het gegevens- model: bestanden zijn dikwijls heel anders gestructureerd (bijvoorbeeld genormaliseerd) dan de vrouw of man achter de computer denkt. Op deze objecten wil de gebruiker handelingen uitvoeren. Deze kunnen meestal niet los van elkaar worden ge zien, maar vormen deel van een han delingsreeks, een taakscenario, die door de verschillende typen gebruikers moet worden uitgevoerd om een taak te volbrengen. De gebruiker kan niet direct bij de gegevens komen, maar moet zijn handelingen uitvoeren via de uitdrukkingsvormen van het beeld scherm (het is een soort afstandsbedie ning). De objecten (ook de geogra fische zoals percelen) worden daartoe getoond in min of meer zelfstandige delen van de vensters (panes), vaak INTERACTIE IN KAART naar Redmond-Pyle Moore (1995) gedachter Fig. 3. ook vanuit verschillende gezichtspunten. Om deze ob- Eenkaart" jecten of hun attributen te kunnen bewerken, worden waarin nog heel besturingselementen aangeboden: menu's, handgrepen, wat te ontdekken icons (fig. 4). Binnen en op de vensters in het beeldvlak valt. zijn vensteroperaties mogelijk, bedoeld om de gebruikers objecten en hun attributen te bevragen en te bewerken, maar ook om, in het DVM, de verschillende vensters te beheren: openen, sluiten, stapeling, formaat, scrolling, Deze vensteroperaties kunnen niet zomaar in een wille- 313 GEODESLA 1997-7 ,,Het bovenste gedeelte van [onderstaande figuur] is meer abstract, aangezien het over taken en gebruikersobjecten handelt. Deze objecten kunnen worden beschouwd als een model van de wereld van de gebruiker. Het onderste gedeelte modelleert het uiterlijk voorkomen en gedrag van de grafische gebruikersinterface. Merk op hoe de abstracte objecten worden afgebeeld op interface-objecten (of omgekeerd, hoe de interface-objecten vaak representaties zijn van de meer abstracte objecten): een deelvenster toont in het algemeen een aanzicht van een gebruikersobject; een besturingselement representeert vaak een attribuut van een gebruikersobject; één of meer vensteroperaties zijn dikwijls een manier om een gebruikersobject- handeling op te roepen; een taakscenario wordt in de interface gerealiseerd door een reeks vensteroperaties. Door het onderliggende abstracte model en de manier waarop dit wordt weergegeven in de interface krijgt de interface zijn betekenis. Wat bedoelt de gebruiker wanneer hij of zij op een knop in een venster klikt? Hij bedoelt ermee, dat hij de handeling wil verrichten op het object dat hij in het venster ziet". David Redmond-Pyle Alan Moore (1995): Graphical User Interface Design and Evaluation (GUIDE), p. 274 - 275.. I handelingen objecten i gebruikers klassen algoritmen i verrichten taken —/hebben deeltaken hebben relaties met f gebruikers- objecten hebben subtypes ■7. 't il> 'I scenario's bevatten gebruikers object handelingen hebben hebben hebben afhanke- subtypes lijkheden worden volbracht hebben relaties met worden weergegeven vensters (windows) processen in de tijd wordi »r i zichtbaar gemaakt ■V veil zichtbaar gemaakt in bevatten oevatten worden oevatten dynamische deei- vensters worden (panes) opgeroepen venster besturings- bestaan uit (controls) venster operaties

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

(NGT) Geodesia | 1997 | | pagina 21