A
Actualiteit
Kaarten verouderen snel. Wij streven naar de hoogst moge
lijke actualiteit, zegt Joep. De basiskaart, de topografie,
hebben we in huis. Voor mutaties hebben we een abonne
ment op de kaart 1 25 000. Daarvan maken we eerst
modellen waarmee we de generalisatie aangeven en die
vervolgens digitaliseren. Onze hartlijnen wijken soms af
van de topografische kaarten, want omwille van de duide
lijkheid vertekenen we weieens wat. Dat wil niet zeggen dat
wij geometrisch onnauwkeurig werken: onze geometrie
heeft een wat hogere tolerantie dan die
van de Topografische Dienst. De effi
ciëntie gaat daardoor soms boven de
nauwkeurigheid. Ter verduidelijking
vergelijkt Joep de ondergrond van
de streekkaart (1 50 000) met die
van het boekwerk Heg en Steg
(1 20 000). Duidelijk kun je het ver
schil zien tussen het verloop van een
stuk bebouwde kom. De één geeft
meer knikpunten en bochten dan de
ander. Er zijn duidelijk meer details in
de provincie-atlassen te zien. Dat is
geen onnauwkeurigheid, maar een ge
volg van de verschillende manieren
van generalisatie die voor beide pro
ducten worden toegepast. Bij het actu
aliseren van de bestanden werken we
zoveel mogelijk toe naar het formaat
van MicroStation. De methode die
daarbij momenteel wordt toegepast,
bestaat uit het omzetten van de Illus
trator-bestanden naar DXF-formaat,
daarna geïmporteerd in MicroStation en vervolgens geac
tualiseerd. Nu vragen wij nieuwe gegevens op projectbasis
op, als een kaart weer nieuw wordt uitgegeven bijvoor
beeld. In de toekomst, als alles in één database zit, zullen we
een continue stroom van nieuwe gegevens ontvangen.
Daardoor zal er organisatorisch ook wel het één en ander
moeten veranderen.
Werkvloer
Een rondgang door de productie-afdeling maakt duidelijk
wat er de laatste zeven jaar is veranderd. Zowel de moderne
werkstations als de bedienende dames en heren geven be
paald geen prehistorische aanblik. Enkele dames zijn op
Freehand bezig met het actualiseren van stadsplatte
gronden en streekkaarten, terwijl op een andere machine
Bianca Feyen op MicroStation bezig is de Heg en Steg-
atlas van Noord-Holland te bewerken. Gelukkig is er ook
nog handmatige arbeid te aanschouwen. De tekentafel van
Ruud van der Ven, vol met tekenpennen en de daarbij be
horende andere tekenattributen geeft nog een duidelijke
aanblik van het oude ambacht. Als het aan Ruud ligt, blijft
dat zo nog even en gezien de grote voorraad analoog basis
materiaal is daar ook alle kans op.
De films worden op
maat gemaakt.
Er is ook nog
handmatig werk.
Op de documentatie-afdeling is overi
gens aan de uitgebreide voorraad dos
siermappen eveneens te zien dat heel
veel basisgegevens analoog zijn ver
zameld. Vlak daarnaast zitten de kaart-
redacteuren, de dames die de eerste
voorbereidingen doen om uit de aan
geleverde gegevens de zogenaamde re
dactiemodellen te vervaardigen (waar
mee niet de vervaardigers worden be
doeld, maar de producten). Even ver
derop zijn enkele dames bezig met
controle van een paar eindfilms, onder
andere die van de Noordhollandse
atlas. Dionne van der Pol is erg onte
vreden. De zwarting deugt helemaal
niet. Een blik door de sterke loep
maakt dat duidelijk, allemaal onregel
matige lijntjes. Dat betekent so wie so
een flinke tegenvaller, een groot aantal
van de films zal waarschijnlijk op
nieuw moeten worden gemaakt.
In totaal werken er op de afdeling Kar-
tografie een dertigtal medewerkers,
waarvan de meesten meer een grafi
sche dan kartografische achtergrond
hebben. Er worden hier wel hele
mooie plaatjes vervaardigd uit karto
grafische gegevens, maar voor puur
opgeleide kartografen kent dit vak
toch te weinig uitdaging. Uitdaging is
er natuurlijk wel. Soms worden heel
speciale kunststukjes gevraagd. Voor
de Rijkswaterstaat maakten we kaar
ten waarop de intensiteit van de
scheepvaart op de Noordzee moest
worden weergegeven en we maakten
ook kaarten voor ongevallenregistra
tie. Mooie en duidelijke thematische
kaarten maken, dat kunnen we erg
goed, dat is ons sterkste punt, maar je
moet ons niet vragen een kadastrale
kaart te vervaardigen, zegt Joep.
454
I997-IO
GEODESIA