De vraag rijst wat nu eigenlijk het verschil is tussen Virtual en Visual Reality. Mijns insziens gaan deze in elkaar over. Waar Virtual Reality met name gebaseerd is op vector- geometrie, gaat Visual Reality uit van optische rastermodel- len. Waar Virtual Reality met name het accent legt op het dynamisch visualiseren van niet-bestaande omgevingen, zoals stedenbouwkundige ontwerpen, ligt het accent bij Visual Reality op de bestaande omgeving. Fascinerende combinaties zijn echter te maken door beide modellen te combineren. Hierbij wordt de optische textuur van cyclo- rama's of andere foto's gebruikt om het vectormodel „aan te kleden". Maar ook door hotspots aan te brengen op diver se locaties in het virtuele model, kan men het betreffende cyclorama oproepen, waardoor men vanuit een positie gelijktijdig in de huidige én toekomstige situatie kan rond kijken. Een soort dynamische „was-wordt"-situatie dus (fig. 9). Dynamisch is overigens niet een fenomeen dat al leen binnen Virtual Reality mogelijk is: als de cyclorama's met een systematisch interval zijn genomen, is het mogelijk om dynamisch door de straten te navigeren, waardoor de illusie ontstaat van een interactieve video, waarbij een joy stick de keuze geeft om bij een kruispunt links- of rechtsaf te slaan (fig. 10). Toepassingen Voordat we nu verder echt gaan zwe ven, is het van belang weer even met twee voeten op de aarde te gaan staan en ons af te vragen welke toepassingen hiermee nu eigenlijk gediend zijn. Tenminste zes toepassingsgebieden zijn daarbij te onderscheiden: Fig. 7. ruimtelijke registratie en beheer: na- Geometrie tionale, regionale en locale over- afleiden uit heden of ingenieursbureaus die ver- cyclorama's. antwoordelijk zijn voor registratie (Bron: gemeente en beheer van infrastructuur en vast- Hilversum.) goed. Energiebedrijven voor het leg gen van een (visuele of metrische) relatie tussen leidingen en kabels met de erboven liggende infrastruc tuur (bebouwing, wegen, trottoirs, parkeerplaatsen, wegbedekking, bo men); Fig. 8. Projectie CAD-ontwerp in optische omgeving. (Bron: gemeente Rotterdam.) Fig. 9. Combinatie cyclorama rechtsboven), Virtual Reality rechtsonder) en GIS (links). (Bron: Crossworlds/ Geodan Geodesie.) planning en ontwerp: stedenbouw, bouw- en woningtoezicht en wel stand, maar ook ingenieursbureaus en projectontwikkelaars die betrok ken zijn bij de planning en het ont werp van infrastructurele of steden bouwkundige projecten, waarbij zich de noodzaak voordoet om ge balanceerde beslissingen te kunnen maken of bevolkingsgroepen voor te lichten voordat de daadwerkelijke realisatie van een project van start gaat; financiële waarde: belastingdiensten, verzekeraars, pensioenfondsen, in vesteringsinstituten waarvoor het nodig is om over een systematiek te beschikken, die als referentiekader dient voor waardevaststelling van vastgoed, maar ook de daaraan ge relateerde processen (bijvoorbeeld WOZ, bezwaarschriften herbouw waarde, schadevaststelling); 1998-6 GEODESLA Era** Ka«5W4d gaart Luchtfoto Beeld ftdre» Help Visual Reality en Virtual Reality

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

(NGT) Geodesia | 1998 | | pagina 16