A
Wil interactieve computerondersteuning een succes wor
den, dan moeten we in ieder geval goed uitzoeken hoe de
verschillende gegevens voor de gebruikers toegankelijk en
hanteerbaar worden gemaakt. Doordat het streven is de
rechthebbende minstens te laten meekijken met wat de
Kadastermedewerker op het beeldscherm uitricht, zijn de
eisen hoog. Als algemeen kader voor de analyse is ge
bruikgemaakt van een eerder [13] gepubliceerd schema
naar Redmond-Pyle Moore, waarin de (nu onderling
sterk verschillende!) mentale voorstellingen die de ge
bruikers hebben van hun taakveld (gedachteninhoud/
conceptueel model) en de wijze, waarop dat taakveld
visueel wordt weergegeven (uitdrukkingsvorm), glas
helder onder elkaar zijn gezet.
Van belang is ook htt onderscheid tussen actietaai en pre
sentatietaai. Voor een rechthebbende die meekijkt, is
goed begrip van het visuele resultaat van een bewerking
belangrijker dan het kunnen volgen op welke knoppen de
Kadastermedewerkèr precies heeft gedrukt. Maar mis
schien wil hij het zelf ook eens proberen, bijvoorbeeld ter
voorbereiding thuis op de bedrijfscomputer.
Opdat ook niet-deskundigen kunnen
volgen wat zich op het scherm af
speelt, moeten invoer en presentatie zo
eenvoudig mogelijk worden gemaakt.
Dus geen lange tabellen, geen oer
woud van geopende windows.
Toegankelijkheid en hanteerbaarheid
worden bevorderd door intensieve
toepassing van directe manipulatiein
het kort: werken met „intelligente
visuele interactie-objecten" op het
scherm in plaats van met tabellen en
ingetypte commando's [7]. „Visuali
seer je wensen!" (we kunnen, anders
dan Julia Hastings, helaas niet garan
deren dat u krijgt wat u hebben wilt).
Weg met de cijfers, lang leve de plaat
jes. Interactieve programma's voor
kinderen en computerspelletjes zijn
hiervan goede voorbeelden, maar we
hoeven ons er niet voor te schamen
dezelfde functionaliteit te gebruiken
voor serieus werk.
Visualiseer
je WENSEN
Voor de interface bij de wenszitting zou directe manipu
latie het volgende ljunnen inhouden:
zoveel mogelijk jverken met aanklikken en schuiven van
stukjes grond, in! diagrammen en kaartbeelden;
zo min mogelijk menu's en getallen zichtbaar; het gaat
toch niet om maximale precisie; exacte cijfers of achter
grondinformatie) oproepbaar maken door dubbelklikken
of gebruik van d^ rechter muistoets;
goed gebruikmaken van wat de computer al „weet" om
trent de objecterj; zo min mogelijk zelf rekenen;
vensters in hoofdlijn taakgericht maken, maar daar
binnen werken met „intelligente objecten";
goed begrijpelijke symboliek (metaforen) voor de mee
kijkende rechthebbende(n) toepassen.
In de wenszitting zijn het bedrijf en zijn delen de belang
rijkste objecten, vjls uitdrukkingsvorm hiervoor in de ver
schillende activitejten is het bedrijfslint bedacht (fig. 2). Dit
is een visuele presentatie van de totale inbrengwaarde (of
kavelaanspraak) van een bedrijf, in de vorm van een lint
vormig diagram samengesteld uit segmenten die visualisaties
zijn van percelen» complexen of bedrijfsdelen bij een be
drijf. De naam is jook gekozen omdat ze uitstekend in ver
band is te brengep met landinrichting en interactie.
315
GEODESIA
1998-7/8
Gedachteninhoud en uitdrukkingsvorm
Conceptual
model
Implementation
model
Source: Dave Coll
Designing Object-Ori
handelingen
algoritmen
ebruikers-
gedachtenmhoud
hebben subtypes hebben
gebruikers
objecten
de tijd
attributen
(inclusief I J beïnvloeden
geometrie)
hebben 1 hebben athanke
subtype^ lijkheden
worden
zichtbaar
gemaakt
j. i -
dynamische
besturmgs
elementenl
(controls)
User Interiaces
uitdrukkingsvorm
l 1
Directe manipulatie
Julia Hastings
Werken met bedrijfslinten