Mal De toposcopie kan worden gebruikt als een nieuwe inwinningstechniek voor het maken van gevelaanzichten, virtual reality presentaties of 3D-ani- maties. Men kan de bestaande omge ving heel gemakkelijk 3D beschrijven met een plattegrond plus een serie to- poscopische foto's (zie bij fotometin gen). Als een ruimtelijk ontwerp al volledig 3D is uitgewerkt in een CAD- of visu alisatieprogramma, kan het snelst een passend perspectivisch beeld worden gemaakt door in dat programma de nauwkeurig uitgerekende gegevens van kijker, blikpunt en gezichtskegel in te voeren. Zo'n perspectivisch beeld kan dan worden gerendered en met Fig. 8. Plattegrond met ontwerp. behulp van de referentielijnen heel precies in de foto worden gepositio neerd. Vaak kan ook een combinatie van technieken worden toegepast. In fig. 10, die de toposcopische visualisatie weergeeft van de foto van fig. 1is de zwarte loods bestaand en iets ingekort, is de groene loods nieuw en geheel be schreven in Topo Scope, en is het kan toor rechts in het architectuurpro gramma Arkey gerendered aan de hand van de toposcopische fotogege- vens en in de foto ingepast aan de hand van referentielijnen. Het mooie van de toposcopie is dat van dit geheel een nauwkeurig maatvast 3D-beeld kan worden verkregen, dat kan wor- Fig. 9. Visualisatie van een architectonisch ontwerp. den ingepast in een visualisatie gebruikt gunning. landschappelijk plan. In dit geval is de bij het aanvragen van een bouwver- Visualiseren e structurele we n ontwerpen van infra- rken in het landschap Bij de visualisatie vah wegen, spoorlijnen en geluidsvoor zieningen is doorgaans niet zozeer de vorm van het object zelf zo belangrijk, maar vooral de mate waarin het het zicht op het landschap gaat belemmeren. Daarvoor is het van es sentieel belang dat de hoogte van bijvoorbeeld een op te werpen grondwal ze^r nauwkeurig wordt weergegeven. Als je het nemen van fotja's niet gepaard laat gaan met het uit voeren van veldmetipgen en niet een goede relatie weet te leggen tussen een fotjo en de plattegrond, zoals in de topo scopie wel gebeurt, is het erg moeilijk om de juiste hoogte in de foto te bepalen. Veelal wordt om een goede samen hang te krijgen de bestaande omgeving dan ook helemaal 3D beschreven. Dat lis natuurlijk erg veel werk en naar on ze inzichten overbodjg, nu blijkt dat het met de toposcopie veel gemakkelijker ep dus ook goedkoper kan. Bovendien is een toposcopische visualisatie op basis van een foto veel realistischer en herkenbaarder dan animaties en virtual reality voorstellingen. Fig 10. Toposcopische visualisatie van fig. 1 en 2. GEODESIA 1998-10 Toposcopie als inwinnings- techniek voor animaties en virtual reality Toposcopie in combinatie met andere architectuur programma's

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

(NGT) Geodesia | 1998 | | pagina 11