Kartografie zonder grenzen Soms loop je op een onverwacht mo ment zomaar ergens tegen je vakge bied aan. Dat overkwam mij onlangs in Diepenheim, waar een bijzonder ogend bouwwerk mijn aandacht trok en vooral het bord voor de deur: 'gratis toegang'. Daarbinnen bleek de Belgi sche kunstenaar Urbain Muikers het hele bouwwerk te hebben omgetoverd tot een soort kartografisch lusthof. In alle ruimtes waren de meest merk waardige voorwerpen uitgestald, die bij nadere beschouwing allemaal iets kartografisch uitstraalden: een wand vol halve paardenlijven, tafeltjes met beplakte pootjes, een stapel Belgische kasseien, ventilatieroosters en een paar levensgrote vrouwenfiguren. Op alle voorwerpen had de kunstenaar zijn kartografische lusten botgevierd. Op één van de wanden was een grote verzameling lijstjes opgehangen, elk land zijn eigen lijstje, waarin rondom de vlag van dat land een tekst was ge schreven. In alle lijstjes precies een zelfde tekst die handelde over de gevol gen van schaalvergroting en tevens een verklaring leek te geven over de motie ven van de kunstenaar: "In dat Rijk be reikte de kartografiekunst zo'n graad van Perfectie, dat de Kaart van een en kele Provincie de ruimte van een hele Theo Scheele, redacteur. stad besloeg, en de Kaart van het Rijk een hele Provincie. Met tertijd voldeden dezè^ mateloze kaarten niet en de Kolleges van Kartografen brachteq een Kaart van het Rijk die de afmeting van het Rijk had, en op elk punt hiermee overeen stemde. De studie van de kartografie minder toegedaan, vonden volgende generaties dat die uitgestrektheid van de Kaart nutteloos was, en niet zonder liedefiijkheid leverden ze hem over aan de on- barmhartigen van de Zon en de Winters... En toen werd de kaart versnipper)! en uitgestrooid over de hele wereld. De tekst is afkomstig uit een boek van Borges, die daarin een fantasiewereldi (W0CKS) creëerde. De versnipperde kaart lijkt hier te ^ijn neergedwarreld. De expositie maakt niet duidelijk of Muikers de nutteloosheid van de kaart wil bevestigen of juist het tegendeel wil beweren. In ieder geval slaagt hij erin dei kartografie op een bijzondere manier onder de aandacht! te brengen en daarvoor alleen al moeten alle kartografen hem dankbaar zijn. De kaart herordend. Koninklijke paarden. Het blad Tubanti^, dat de expositie bezocht, meldde dat in Diepenheim de wereld opnieuw werd geordend, maar alleen als wanord^ ook orde is, heeft het blad gelijk. Het lijkt erop dat Muikers een bewuste wanorde heeft willen construeren. De paardenlijven aan de wand (elk paard weer op een andere wijjze met kaarten beplakt) stralen dat uit en de verklarende tekst erbij: "Portret van de wereld van de Koninklijke paarden van de Lauriergracht" heeft wat spot- tends, want koninklijke paarden worden immers geacht 389 GEODESIA '999-9 A J

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

(NGT) Geodesia | 1999 | | pagina 35