1999-9 GEODESIA geplaatst. De sortering op kleur kwam hierop het meest tot zijn recht, omdat de ene dame een oranje/gele uitstra ling had, terwijl de andere geheel groen was beplakt. Een juiste schaal - weergave zal ondergeschikt zijn ge maakt aan de sfeer en kleursortering. Hoewel de modellen zich er goed toe leenden, was niet gebruikgemaakt van 3D-effecten, integendeel, bergland schappen kwamen voor op de platte buik van de één terwijl een vlakke woestijn de borsten en billen van de ander tooide. Op bijzonder originele wijze (dat kun je van een kunste naar verwachten) gaf hij gewone voorwerpen een bijzonde re betekenis: een labyrinth op een tafeltje met 'kartografi- sche pootjes', een ijzeren kaartensorteerwagentje, blokken dozen, ventilatieroosters, kijkdozen en collages, waarin steeds weer de kaart het hoofdmotief vormt. Op drie grote schilderijlijsten na, daarin lijkt geen kaart verwerkt te zijn. Hierin is een telefoonboek verknipt en geplakt tot een grijs achtig landschap waar bij nauwkeurige bestudering hoogte verschillen zijn te ontdekken, waaruit blijkt dat Muikers ook de 3D-kartografie niet schuwt. Wel zijn de lijsten daar van weer met kaarten omwikkeld. De meest letterlijke belichaming van de kartografie was ge realiseerd op twee klassieke blote vrouwenbeelden die op een opvallende plaats middenin de expositieruimte waren allemaal netjes in het gelid te lopen. Enkele paarden staan zelfs geheel op hun kop (of hoofd) wat je toch normaal niet vaak tegenkomt. De titel "Muikers zet de wereld op zijn kop" zou dus toepasselijker zijn. Bekijk je de kunstwerken nauwkeuriger dan is echter een systeem te onderkennen. De kaarten op de verschillende voorwerpen zijn er niet zomaar opgeplakt, maar zorgvuldig gesorteerd op kleur. Daardoor liggen hier en daar delen van Zuid-Afrika tegen stukken van Zuid-Amerika en op andere plaatsen raken Noorwegen en België elkaar. Geografische grenzen zijn daardoor volkomen verdwenen. Kartografie zonder grenzen zou het daarom ook kunnen heten en als zodanig hoge ogen gooien op ons Geodesia-congres. Kartografie met een stevige ondergrond. Tafel met kartografische pootjes. Ordening of herordening, het maakt niet zoveel uit hoe je het noemt. De wijze waarop Muikers grenzen laat vervallen en nieuwe situaties laat ont staan, stempelt hem tot een herinrich ter of mondiale ruilverkavelaar. Hoe komt een kunstenaar zo verknocht aan de kartografie? Het is geen toevals treffer of eenmalige uitspatting van Muikers. Al bijna twintig jaar heeft hij zich met kartografie beziggehouden, een wetenschap die hem van begin af aan intrigeerde. De kunstvereniging Diepenheim onderhoudt al langere tijd contacten met Muikers en heeft er goed aan gedaan zijn werk in de fraaie expositieruimte tentoon te stellen. Diepenheim werd even kartografisch centrum van Nederland en toonbeeld van de mogelijkheid een wetenschap of vakgebied tot kunst te verheffen. En dat alleen al is Kunst.

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

(NGT) Geodesia | 1999 | | pagina 36