Theo Scheele, redacteur
INTERVIEW MET ARTISTIEK KARTOGRAAF URBAIN MULKERS
Bij een visie op het werk van
de geodeet en kartograaf, bij
de overgang van de 2oe naar
de 2ie eeuw, mag een opinie
van buitenaf niet ontbreken.
Vanuit het land waar Merca
tor belangrijke stappen heeft
gezet bij het begin van de
kartografie, kan een geluid
uit datzelfde land na zoveel
jaren geen kwaad. Het wordt
een visie van een kartogra-
fisch kunstenaar die, geïnspi
reerd door diezelfde Gerard
Mercator, zich al meer dan
vijftien jaar op dat gebied
verdienstelijk heeft gemaakt
en bekend is geworden:
Urbain Muikers. Muikers
studeerde aan het Hoger In
stituut voor Kunstonderwijs
in Hasselt, en kreeg veel
onderscheidingen en vermel
dingen. Hij exposeerde onder
andere in Knokke, Brussel,
Antwerpen, Neurenberg,
Aken, Keulen, Bonn, Parijs,
Middelburg, Hilversum,
Amsterdam en deze zomer
nog in Diepenheim
(zie Geodesia no. 9).
Al jarenlang kijkt Muikers met be
wondering naar het beroep van
landmeters en kartografen. Mooi,
belangrijk en onmisbaar. Tegelijkertijd
heeft hij er ook zijn bedenkingen tegen.
De hoofdtaak van de kartografen is het
weergeven van grenzen en daaruit ont
staat nou juist alle ellende van de wereld.
Je kunt de kartografie ook aanwenden in
een streven naar een betere, harmonieu
zere wereld, een Utopia. Kaarten maken
met een knipoog en een vrolijke, hurno-
Geodeten en kartografen
als wereldhervormers
Virtnam
Urbain Muikers bij zijn overlevingskaart.
GEODESIA 1999-12