ristische ondertoon kunnen ogen ope nen en aandacht vragen voor problemen. Dat doen kartografen en geodeten veel te weinig. Ze zijn allemaal zo verrekte se rieus aan het millimeteren op die kaar ten, volgens Muikers. Wereldarena Een interview met Urbain Muikers is geen echt interview, maar meer een dagje te gast zijn bij hem en zijn vrouw in hun gastvrije huis in Schulen bij Has selt in België, een huis dat uit puilt van de kartografie. Het be gint al bij de voordeur. In de hal stuiten we op een grote ovale vi trine met een driedimensionaal landschap: de wereldarena, zegt Urbain, een model van de instal latie die ik in Bonn heb gemaakt als onderdeel van de expositie Erd-Sicht in de Kunst- und Aus- stellungshalle. Het kunstwerk was 20 m lang, 12 m breed en 5 m hoog, en gaf een beeld van de groeiende wereldbevolking. Van 385 landen van de wereld was berekend wat de populatie in 2020 zal zijn en dat heb ik in hoogten weergegeven. De hoogte van de bergen (elk land een eigen berg en beplakt met de kaart van dat land) gaf de bevolkingsdichtheid weer. Het resultaat was angstwekkend: de armste landen vormen een hoge, onherbergzame berg keten die dreigend op het enige dan nog bestaande (westerse) laagland afkomt en, als de natuur zijn werk normaal doet, on getwijfeld het laagland eenmaal zal over spoelen. De kartografie als waarschu wing, zegt Urbain, de angstwekkende toename van de bevolking, is oorzaak van alle ellende (honger, vervuiling, oor log) maar niemand durft er wat aan te doen. Naast die grote maquette roept een ander werkstukje in een kleine vitrine de vraag op hoe lang de aardbol de bevol king nog kan dragen. Muikers plaatste daartoe een aardbol (een verfrommelde massa kaarten) op een weegschaal en werd tegelijkertijd geconfronteerd met de betrekkelijkheid ervan: toen de prop papier nog nat was, sloeg de schaal aan merkelijk verder door dan nadat het ge heel was opgedroogd. Kaartmisbruik De kaart wordt tegenwoordig te pas en te onpas misbruikt. Staatshoofden en legerleiders gebruiken de kaart als ach tergrond bij persconferenties om aan te tonen over grote gebieden macht uit te oefenen. Rampen en catastrofen worden aan kaarten verweten: op de Balkan ont staan steeds weer nieuwe oorlogen om dat men het niet eens wordt over de grens, in Italië valt een cabine uit een kabelbaan omdat die niet op de kaart stond en in Belgrado wordt om dezelfde reden de Chinese ambassade gebombar deerd. De kaart krijgt de schuld en is al tijd betrokken bij narigheid. Fantasiewerelden Muikers geeft de kaart andere func ties, streeft naar weergave van harmonie en eenheid, en relativeert waar mogelijk. Aan de wand hangt een kaart van Vlaan deren, die bij nadere beschouwing de kaart van Florida blijkt te zijn, en in de kaart van Florida prijken de namen Ant werpen, Gent en Sint-Niklaas. Muikers il lustreert fantasiewerelden of bedenkt ze zelf. Het verhaal van Alice in Wonder land werd door Canadese collega's ge bruikt voor het in kaart brengen van het land van de Snark. Muikers borduurde daarop voort en maakte er een kartogra fische legpuzzel van (die overigens uit al leen maar witte stukjes bestaat). Het boek van Borges dat het Rijk van W0CKS beschrijft, inspireert hem ook in hoge mate en staat voor een groot deel dodel voor zijn imaginaire wereld. Het streven in het land van W0CKS naar steeds nauwkeuriger kaarten die uitein delijk over de hele aarde werden ver strooid vanwege hun onbruik baarheid, komt meerdere keren in zijn werk terug en inspireerde tot het maken van harmonieuze kaarten die op kleur en 'tonatie' worden samengesteld: groen bij groen, geel bij geel en oranje bij oranje. Dat is vloeken in de ogen van geodeten en kartografen na tuurlijk, zeker omdat daarvoor prachtige kaarten worden ver knipt. Wat is de zin om zo'n kaart samen te stellen? Ik stel daarmee de orde ter discussie, zegt Muikers. We maken Europa één, maar er is nog nooit zoveel discussie geweest over de eigen status van kleine regiootjes. Daar zouden kartografen meer aandacht aan moeten besteden, meer buiten hun serieuze taak (lurven treden. Als je de kleuren bij el kaar zet, breng je de utopie van de we reld tot stand. Probleemgebieden en niet- probleemgebieden broederlijk naast el kaar. Drijvend eiland In de aula van de Carolinakerk van )\lcen veivaardigde Muikers een giganti sche kaart van 17 m bij 7 m op de mar- jmeren vloer: de Mappa Carolina. De op dracht luidde een kaart te maken van het nieuwe verenigde Duitsland. Het werd een kaart van Duitsland die nog nie mand kende. Ik haalde de grensstroken iweg, vetwij derde een aantal probleem gebieden en namen, en de rest sorteerde ik op kleur zodanig dat een vlag ont- 'stond met drie kleuren. Oost en west door elkaar gemengd. Door de bijzon dere lichtval door de hoge kerkramen kreeg de kaart het aanzien van een drij vend eiland in een open ruimte. Symbool van harmonie en rust. In vorige eeuwen hebben kartografen van zich doen spreken. Eerst was het alle maal gemakkelijk: de aarde was een schijf en als je ver de zee op voer, viel je eraf. Hemel en hel waren buiten die schijf gelegen. Toen ontdekte men de bol en wilde die gelijk weer op een plat vlak Kartografische blokkendoos. GEODESIA 1999-12

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

(NGT) Geodesia | 1999 | | pagina 25