afbeelden. Mercator ontwierp daarvoor een projectiesysteem (de cilinder), maar dat was weer niet bruikbaar aan de polen tot groot ongenoegen van de ontdek kingsreizigers. Bovendien wist men toen weer niet waar hemel en hel uithingen. Nu met al dat gedoe in de ruimte met al die zwarte gaten is dat trouwens hele maal onduidelijk. Wereld voor de geleken In de eetkamer is net onder het pla fond een staaldraad gespannen waaraan de aarde met wat satellieten hangen. Er gens op de aarde knippert voortdurend een klein rood lichtje. Zie je dat?, vraagt Urbain, dat is Schillen. De maan aan een andere draad knipoogt terug. Wat wil hij hiermee zeggen? Dat de wereld ook een beetje aan de gekken hoort. Want de se rieusheid waar iedereen altijd mee bezig is, leidt tot de misère die we kennen. Kar- tografen en geodeten kunnen hun tech nieken en kennis daarvoor aanwenden, en af en toe ook eens knipogen. Aan een andere wand van zijn huis hangt een foto van een dubbel kartografisch werk: de bekende kaart van België in de vorm van een leeuw - de Leo Belgicus - in geel naast zijn Nederlandse groene dubbel ganger, daartussen de Noordzee die ze samen leegslurpen. Op de koppen de Eu- fraat en de Tigris die vanuit de neusgaten naar de mond lopen. Weer is de werke lijkheid geweld aangedaan. Helaas zijn de echte leeuwen gesneuveld tijdens een transport. Harmonie Harmonie en tona- tie spelen een belang rijke rol in het leven van Urbain Muikers. Niet alleen stralen de wanden van zijn huis dat uit, maar hij heeft dat ook doorgetrok ken tot zijn grote tuin waarin de velden met groenten net als zijn kaarten zijn opge bouwd naar kleur en grootte. Van licht groen naar donker groen, en naar paars en weer terug, veldje naast veldje - behalve in de grote hostaver- zameling waarin Mui kers eigenlijk ook weer kaarten herkent vanwege de bijzonde re nerven; de duizend verschillende hosta's zijn niet op kleur ge sorteerd. Het kan haast niet anders of mevrouw Muikers moet met die harmonie zijn besmet. Dat is terug te vinden in de creatief en smaakvol samengestelde lunch waar ook alle kleuren uit de tuin (en van de kaar ten) keurig op tonatie zijn geschikt. Zelfs de bijpassende achtergrondmuziek is met zorg gekozen en bevestigt de harmo nie. En wat is in België aangenamer dan dan juist aan tafel keuvelen over karto- grafische uitspattingen? Als extra attrac tie keken naast mij twee min of meer blo te (maar wel kartografisch verantwoor de) dames toe. Een dubbelzinnig werk, zegt Urbain. Ze zijn wel bloot, maar het zijn klassieke Griekse beelden en dat ver goelijkt veel. Bovendien zijn ze beplakt met kaarten en die doen wat kaarten al tijd doen: ze verhullen de werkelijkheid. We besluiten ons bezoek in de gezel lige huiskamer waar aan de ene wand een dertigtal wereldbollen de sfeer bepa len en de andere wand wordt bedekt door de enige niet-harmonieuze wereld kaart. Het is de wereld na de 'big bang', zegt Urbain, de chaos die daarna over blijft. Daartussendoor zwemt een merk waardige (met landkaarten bedekte) school intelligente vissen, die blijkbaar eensgezind hun weg weten te vinden door die chaos, op zoek naar de over gebleven goede dingen uit de vorige eeuwen. Voor die kaart nemen we afscheid. Het is een genoegen in die Belgische am biance eens een geheel andere kijk op de kartograaf en de geodeet te mogen wer pen. Het zou een mooi ding zijn, vond Ur bain, als zijn kunstproducten binnen kort de Schulense woning eens zouden kunnen verlaten om te worden opgesteld ergens in Nederland om daarmee de Ne derlandse collegae te behagen en op weg te helpen naar de volgende eeuw, waarin zij mogelijk ook kunnen meewerken aan een herordening van een wereld die har monieuzer mag zijn dan al die vorige. En zulks geschiedde Twee klassieke dames in de huiskamer. GEODESIA 1999-12 Hoe lang kan de wereld het gewicht van de bevolking nog dragen?

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

(NGT) Geodesia | 1999 | | pagina 26