V
deld in het ITC Textbook of Photogrammetry. Tot op heden
wordt het lesmateriaal voornamelijk door de staf van het
instituut geschreven. De boeken 'Principles of Remote
Sensing' en 'Principles of GIS' zijn de meest recente uit de
inmiddels imposante serie lesboeken.
Een wel heel bijzonder project van het ITC werd gestart in
1957: de Internationale Bibliografie voor Fotogrammetrie.
Hiertoe maakten correspondenten vanuit de hele wereld
abstracts van publicaties. Deze werden aan het ITC vertaald,
geclassificeerd en als kaartsysteem vermenigvuldigd. In
1960 werd gestart met twee series wetenschappelijke publi
caties: een serie gericht op fotogrammetrie en de ander op
foto-interpretatie. Naast het gebruik ervan bij de cursussen
werden deze ook te koop aangeboden aan derden. Als ver
volg hierop werd in 1973 het ITC Journal geïntroduceerd.
Doel van het Journal was ITC-studenten en alumni te in
formeren over wetenschappelijke en
onderwijskundige activiteiten van het
instituut. Het was tevens een middel
om één van de doelstellingen van het
instituut te realiseren: het beschikbaar
maken van resultaten van onderwijs
kundig en onderzoekswerk aan ande
ren en aan ontwikkelingslanden in het
bijzonder. Na verloop van de jaren
kunnen de artikelen in het Journal
niet uitsluitend worden beschouwd
als resultaten van het werk van het in
stituut, maar meer als 'state of the art'
van de wetenschappelijke terreinen
waarin het ITC zich begeeft. In 2000 is
de naam van het ITC Journal gewijzigd
in International Journal of Applied
Het wel en wee van ITC's Kronkel
Ten behoeve van het nieuwe instituut
vroeg professor Schermerhorn de Nij
meegse beeldhouwer Charles Ham
mes een decoratieve allegorische
sculptuur te maken, passend bij het
nieuwe gebouw voor het groeiende
instituut. De sculptuur werd onthuld
rond de opening van het nieuwe ge
bouw in 1956. Hij beeldt een continue
strip uit, die de aarde voorstelt waar
omheen een figuur vliegt, die het
midden houdt tussen een vogel en
een vliegtuig. Het figuur symboliseert
daarmee de reikwijdte van de weten
schap (de vogel) en de fotogramme
trie (het vliegtuig). De sculptuur werd
bevestigd op een sokkel van leisteen
die de emblemen van de FAO en de
UNESCO droeg.
3
Emblemen FAO/UNESCO.
De Kronkel bewaakte de hoofdentree
van het gebouw, en het werd al snel
traditie dat groepen afgestudeerden
zich vóór hun vertrek lieten vereeuwi-
Voor het gebouw aan de Kanaalweg in Delft.
gen met de kronkel op de achter
grond.
Bij de verhuizing in 1971 van de
hoofdactiviteiten van het instituut
naar Enschede verhuisde de Kronkel
mee en kreeg een prominente plaats
aan de Boulevard 1945. Omdat de oor
spronkelijke kleur - grijs - niet com
bineerde met het nieuwe gebouw,
werd de Kronkel geel geschilderd. Ook
in Enschede leefde de traditie voort
dat afgestudeerde studenten zich lie
ten fotograferen voor het markante
beeld. Vele duizenden wereldburgers
bezitten daardoor een foto met daar
op het bijzondere kunstwerk.
Toen in 1993 de plannen voor een
nieuw gebouw definitieve vormen be
gonnen aan te nemen, werd het dui
delijk dat er geen plaats zou zijn voor
de Kronkel. Bang dat deze daarmee op
de schroothoop zou verdwijnen, werd
een actie op touw gezet hem te be
houden. Honderden steunbetuigin
gen werden daarop ontvangen, waar
onder van alumni uit de vijftiger ja
ren! Het instituut verhuisde in 1996
naar haar nieuwe onderkomen aan
de Hengelosestraat, de Kronkel - tot
verdriet van velen - achterlatend aan
de Boulevard 1945. Na enkele misluk
te pogingen om het kunstwerk alsnog
naar de Hengelosestraat te krijgen
werd in 1999 door een prettige sa
menloop van omstandigheden ver
gunning verleend om de Kronkel voor
het nieuwe ITC-gebouw te plaatsen. In
februari 2000 werd hij van z'n sokkel
gelicht om na een grondige opknap
beurt in april te landen aan de Henge
losestraat. In lijn der traditie kreeg
het kunstwerk wederom een nieuwe
kleur: koperbruin, aangepast aan de
kleuren van het nieuwe ITC-gebouw.
Aan de Hengelosestraat in Enschede.
De Kronkel: het wereldwijd bekende sculptuur dat het logo en handelsmerk van het ITC is
GEODESIA 2001-4