Track'n'Go: laat je PDA eens uit Skoeter - Nasiballen per SMS! Track'n'Go is een informatieve internet-applicatie voor het selecteren van wandel- en fietsroutes en een navigatie systeem, dat op te delen is in een gebruikersapplicatie voor een Personal Digital Assistant (PDA) en een server-applicatie die de gebruiker van route-informatie voorziet. Deze drie onderdelen zijn als prototype gebouwd in ArcView 3.2, waarbij getracht is de communicatie en datastroom tussen deze drie onderdelen zo goed mogelijk te simuleren en in beeld te brengen. In grote lijnen werkt het systeem als volgt: de gebruiker selecteert thuis via de internet-applica tie of ter plekke via de PDA op de server een route die hij wil fietsen of wandelen (fig. 1). In het terrein aangekomen bepaalt de GPS-ontvanger de huidige positie van de gebruiker en deze positie wordt via de PDA doorgezonden naar de centrale server. De server be rekent nu op basis van de route en de huidige positie een kaartje van de actuele situatie, een routeaanwijzing, en be kijkt of er een bezienswaardigheid in de buurt is. De server stuurt het kaartje en de andere informatie terug naar de PDA, waarop de gebruiker zijn positie, gelopen weg, route aanwijzing en eventuele bezienswaardigheden kan zien. De gebruiker heeft de keuze tot een overzichtskaart of een ge detailleerde kaart rondom zijn huidige positie, krijgt de routeaanwijzing zowel in (gesproken) tekst als per picto gram, en kan bij bezienswaardigheden achtergrondinfor matie lezen of bekijken op foto of video. Verder biedt het systeem de mogelijkheid de gebruiker van en naar een rou te te gidsen, dit ingeval van fout lopen of om te kunnen starten vanaf een station of een parkeerplaats. Hoewel het prototype hier en daar nog functionaliteit mist en nog niet helemaal stabiel werkt, toont het wél aan dat een hand held navigatiesysteem technisch mogelijk is. Er is echter geen aandacht besteed aan de communicatie tussen PDA en de centrale Track'n'Go server. Het project Skoeter is soortgelijk aan Track'n'Go. Hier is echter meer gelet op het daadwerkelijk gebruik van een beschikbare GPS/GSM-telefoon, de Benefon Esc! (fig. 2). Dit apparaat kan een SMS versturen, met daarin opgenomen de locatie van de gebruiker. Want: stel je voor, je staat op de markt in Delft en je hebt ineens zin in Foe Yong Hai. Als je dan niet weet dat er om de hoek een Chinees restaurant zit, stuur je een SMS naar de ANWB. En na een paar se conden krijg je een SMS terug met het adres en de route naar dat restaurant. Bij de ontwikkeling zijn de studenten in aanraking gekomen met een aantal methoden van systeemontwikkeling. De methoden die de revue zijn gepasseerd, zijn onder andere System Development Metho dology (SDM) en Iterative/Interactive Application Develop ment (LAD). SDM is een lineaire methode. De fasen van het ontwikkelen van een systeem worden stap voor stap doorlopen. Aan de ene leant is dit een voordeel omdat duidelijk is in welke fase van het ontwerp de ontwikkelaar zich bevindt, maar aan de Fig. 2. GPS en GSM in één apparaat: de Benefon Esc! andere kant is dit een nadeel omdat er tijdens het ontwerp weinig aan de vooraf vastgestelde eisen veranderd lean worden en omdat een formele overdracht tussen de fasen in de hand wordt gewerkt door de strikte schei ding tussen de verschillende fasen. IAD is, zoals de naam al zegt, een itera tieve methode van systeemontwikke ling. Bij deze iteratieve methode wor den de opdrachtgevers en gebruikers van het te ontwikkelen systeem nauw betrokken, zodat zo goed mogelijk kan worden voldaan aan de verwachtingen van deze mensen. Tevens worden er ti- meboxes gemaakt van wanneer welke activiteiten plaatsvinden en hoe het hele proces van de systeemontwikke ling zo snel en effectief mogelijk kan worden doorlopen. Als de ene fase bij voorbeeld nog niet helemaal is afge rond, kan al wel een begin worden ge maakt met de volgende fase. Er wordt met deze methode gestreefd naar her gebruik van componenten. Het wiel hoeft dus niet opnieuw te worden uit gevonden, wat aanzienlijk in tijd scheelt. Voordelen van deze methode zijn onder andere dat er minder spra ke is van misverstanden, dat er een hogere productiviteit kan worden gehaald en dat er concrete specifica ties van de eisen van het systeem aanwezig zijn. De nadelen zijn onder andere dat er veel tussentijdse versies geproduceerd worden vanwege het iteratieve proces en dat de oorspronke lijke doelstelling kan vervagen door dat de eisen tussentijds worden aange past. Met de methode die werd gehan teerd, lag de nadruk op regelmatige le vering van producten. Onder deze pro ducten vallen ook het functioneel en technisch ontwerp die gemaakt zijn voor het systeem. Op deze manier kan steeds met de opdrachtgever worden geëvalueerd of alles naar wens ver loopt. Skoeter - ontwerp Als eerste moet duidelijk worden wat het doel is van het te ontwerpen sys teem. Hiertoe worden hoofdvraag, deelvragen en aannamen gedefi nieerd. Voor het systeem van GPS-GSM LBS is de hoofdvraag de volgende: "Hoe ziet een systeem van Location Based Services eruit, dat op een ruimtelijke vraag naar Points of Interest (in SMS vorm) automatisch een antwoord (ook in SMS vorm) terugstuurt?" GEODESIA 2002-6

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

(NGT) Geodesia | 2002 | | pagina 14