kelijkheid. Je mist het gevoel in de built tijdens het stijgen en landen, maar voor de rest werkt alles zoals in de praktijk: 90% van de knopjes, me- tertjes en het gedrag van de virtuele kisten is als echt. Nederlandse ondergrond Om het vliegen in Nederland na te bootsen, heb je niet genoeg aan de standaardsoftware van Microsoft Flightsimulator. Hierin zitten wel alle vliegvelden, maar deze bestaan alleen uit banen en er zijn nagenoeg geen ge bouwen. Tevens is grofweg de infra structuur van Nederland neergelegd, wat niet meer voorstelt dan water, hier en daar bos, en vaag wat steden. Omdat Microsoft de software voor de hele we reld maakt, kan men het hen ook niet kwalijk nemen dat bepaalde details niet op de drie cd's staan. Daarom zijn er driejaar geleden enkele hobbyisten gaan samenwerken om een toevoeging voor Microsoft Flightsimulator te ma ken van geheel Nederland. Dit NL2000- team werkt niet commercieel, en doet dit in de vrije tijd. Het team bestaat uit ongeveer vijftien leden, waarvan een ieder specialist is op een bepaald ge bied, bijvoorbeeld (voormalige) privé- piloten, studenten vliegtuigtechniek en een engineer op Schiphol. Het team krijgt van diverse instanties informa tie over de locatie van objecten. Deze bestanden zijn vaak in RD-formaat, zo dat deze automatisch in een GIS-data- base kunnen worden opgenomen en bewerkt. Het resultaat is dat alle ste den, dorpen, wegen, water, bossen, Vector editor, voorbeeld van de gebruikersinterface. enzovoort, op een kleine afronding na, exact op de juiste plek in Nederland liggen. GIS-applicatie: Vector Editor Om het mogelijk te maken deze GIS-data in te lezen, heeft het team zelf een GIS-applicatie geschreven in Visual Basic. Twee programmeurs binnen het team zijn hiervoor verant woordelijk. De GIS-applicatie maakt gebruik van een rela tionele database. Hierin kunnen coördinaten worden geïm porteerd of handmatig worden toegevoegd. Omdat het team geen geld heeft en slechts een club hobbyisten is, kun nen data niet worden gekocht. In de praktijk betekent dit dat het team afhankelijk is van organisaties en/of mensen die het een warm hart toedragen, en het project een leuk of interessant initiatief vinden. En gelukkig zijn er veel orga nisaties die op één of andere manier een weg weten te vin den om het team data en/of lichte ondersteuning te leve ren, ook al schept dit precedenten (men is vaak bang dat er meer mensen om deze gesponsorde data komen vragen), of omdat de data commercieel van aard zijn. Tot nu toe verloopt de dataverwerving heel prettig en is er een goede samenwerking met allerlei organisaties. Dat is in beider belang, maar vooral ook voor het team. Het is im mers geen werk, maar een bezigheid die voor de leden van het team leuk moet blijven. Als de data in het systeem zijn ingelezen, vinden er nog allerlei bewerkingen plaats. De uiteindelijke data komen in een speciale taal die geschikt is voor het compileren naar een format dat begrijpbaar is voor Microsoft Flightsimulator. Daarnaast voegen leden van het team via de atlas nog allerlei details toe. In de prak tijk betekent dit helaas dat data die handmatig zijn toege voegd, niet zo gedetailleerd zijn als verkregen informatie van professionele organisaties. Bijvoorbeeld, om alle wegen in Nederland inclusief afritten en klaverbladen mooi in het systeem met de hand te tekenen, is vrijwel onbegonnen werk. Gelukkig zijn kennissponsoren bereid geweest hier aan mee te werken en zijn onder andere ook de wegen via professionele sponsoren in de scenery opgenomen. Tool voor het bewerken van 3D-objecten. FSmonk N512933 E07US7 |Ho*. 35 tat to-hwl l»B I -f tf... vhS W 0<«"l Ciwrt» compiler □latim vitl QKHb &IJU&I GEODESIA 2003-2

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

(NGT) Geodesia | 2003 | | pagina 33