I
Ontbrekende informatie
Het belangrijkste deel van de tijd in
het project gaat zitten in het verzame
len van informatie. Het is bijvoorbeeld
zeer lastig om exact te bepalen op wel
ke terreinen van Nederland akker
bouw plaatsvindt en op welke veeteelt.
Dit heeft te maken met de ondergrond
die op bepaalde locaties wordt neer
gelegd. Ook wil het team onderscheid
maken tussen loof- en naaldbos. In
flightsimulators kan onderscheid in
seizoenen worden gemaakt, en loofbos
ziet er in de winter nu eenmaal anders
uit dan naaldbos.
Andere informatie, zoals de locaties
van de elektriciteitspalen, de locaties
van schoorstenen onder de 100 m (die
boven de 100 m staan er al), de exacte en meer gedetailleer
de informatie over de plaats van water, locaties van krib
ben, golfvelden, stranden, braak gebied en dergelijke, wil
het team nog vergaren. Ook de posities van kerken en
watertorens kunnen interessant zijn voor het vliegen.
3D-objecten en vliegvelden
Zoals boven al beschreven zijn 3D-objecten ook van belang.
Denk bijvoorbeeld aan alle vliegvelden. Het team wordt ge
sponsord door diverse vliegvelden. Het plaatst alle gebou
wen fotorealistisch, maar ook de bruggen en hoge gebou
wen zijn zaken die worden nagebouwd. Tot nu toe zijn de
bruggen vooral gemaakt aan de hand van foto's gevonden
op internet, of door simpel een foto te nemen naar aanlei
ding van een autorit. Toch is het soms lastig informatie te
vinden, bijvoorbeeld van spoorbruggen. Bijzondere versies
Vliegen boven
Zeeland...
en boven
stedelijk gebied.
5 --
zijn er wel; een brug zoals bij Zwijn-
drecht of de nieuwe brug bij Utrecht
zijn dan ook al in de data opgenomen.
Eindresultaat
Het eindresultaat wordt gratis ver
spreid door middel van internet. Op de
website van het NL2000-team (www.nl-
2000.com) staan de links waar de soft
ware gratis is te downloaden. Dit is al
meer dan 150.000 keer gebeurd per
versie. Op dit moment staan op de
website versie 2 en een upgrade voor
versie 2, waarin allerlei kleine foutjes
zijn bijgewerkt en de software ge
schikt is gemaakt om ook met de laat
ste versie van Microsoft Flightsimula-
tor te kunnen vliegen.
Op dit moment is het team bezig met
het bouwen van versie 3. Hierin wil het
ook DEM-data verwerken, zodat de
vliegvelden op de juiste hoogten lig
gen en om bijvoorbeeld de Utrechtse
Heuvelrug en Limburg glooiend te ma
ken. Hiervoor wordt nog een sponsor
gezocht, maar eerst wordt de techniek
voorbereid. Iedere GIS-provider die een
steentje kan bijdragen aan ons prach
tig project, wordt dan ook uitgenodigd
contact op te nemen. U doet het team
daar niet alleen een groot plezier mee,
maar ook meer dan 15.000 liefhebbers
over de gehele wereld. Voor onze vori
ge twee versies hebben we internatio
naal al tweemaal een prijs gewonnen,
en we hopen met versie 3 opnieuw
Nederland op de virtuele wereldkaart
te plaatsen. Neem vrijblijvend contact
opvianl2000@planet.nl.
GEODOSIA 2003-2