Uil de Cmw f)olö Meer Geo-kunst /tutald ^tecft Chris is het goed gelukt om een duif te fietsen. De staart is wat hoekig en bij de hals zitten enke le gaten. Ik vraag me af hoe hij erin ge slaagd is om het oog erin te krijgen. De contouren van de vogel zijn over het algemeen behoorlijk scherp, maar op sommige plaatsen wordt de lijn dif fuus. De positiebepaling moet tijdelijk wat minder nauwkeurig zijn geweest. De duif van Chris roept veel vragen bij 111e op. Welke straten heeft hij gefietst? Hoelang heeft hij stilgestaan? Wat heeft hij tijdens zijn rit gezien? Hoe heeft hij zijn route uitgezet? Ook de fietsroutes van Irene, Jouke en Sanne roepen vergelijkbare vragen bij me op. Ik kijk naar kaarten die gemaakt zijn in het kader van het project Amster dam RealTime. Een project dat tussen oktober en december 2002 door beel dend kunstenaar Esther Polak in samenwerking met de Waag Society is uitgevoerd. Wat hebben ze gedaan? Amsterdammers zijn uitgenodigd zich te laten uitrusten met een tracer-unit. Deze bestaat uit een PDA (Personal Di gital Assistent) met GPS-ontvanger, die via GPRS in verbinding staat met een server. De locaties van de deelnemers worden continu aan de server doorge geven. Via internet en geprojecteerd tijdens een tentoonstelling kunnen de vorderingen van de Amsterdammers 'real time' worden gevolgd. Combina tie van alle informatie levert een mooi totaalbeeld op van Amsterdam. De in dividuele routes kennen ieder zo hun eigen dynamiek, zoals de duif van Chris. Dit project is in meerdere opzichten interessant. Ten eerste is hier een zeer aansprekende toepassing voor 'real ti me' geo-informatie gerealiseerd. De combinatie van menselijk handelen en 'real time' observatie van posities geeft deze geo-toepassing een bepaalde spanning, die we niet snel bij een kaart van landgebruik of bodem voe len. Ten tweede blijkt dat de technolo gie voor mobiele geo-toepassingen in middels zo volwassen is geworden, dat het snel voor projecten kan worden in gezet. Wat mij echter nog het meest opvalt aan dit project, is dat het idee voor de toepassing niet uit het geo- werkveld zelf komt! Beeldend kunste naar Esther Polak is erin geslaagd om zonder geodetisch of geo-informatie- kundig te zijn opgeleid een creatieve geo-informatietoepassing te ontwikke len. Een mooie bijdrage van kunst aan ons vakgebied. De laatste jaren is het aspect kunst in ons vakgebied naar de achtergrond verschoven door het sterk sturen op haalbare projectresultaten en de aan dacht voor efficiënte gegevensinwin- ning en -verwerking. Zeer treffend wordt dit geïllustreerd door de veran derende definitie van het vakgebied kartografie. In 1973 definieerde de 'International Cartographic Associa tion (ICA)' kartografie als "The art, science, and technology of making maps, together with their study as scientific documents and works of art". De kunst speelde in de kartogra fie dus toen nog een belangrijke rol. Later is deze definitie door de ICA ver vangen door "Cartography is the disci pline dealing with the conception, pro duction, dissemination and study of maps". Een veel zakelijkere definitie met een sterke nadruk op productie en informatieverspreiding. In Nederland hebben we eenzelfde verschuiving doorgemaakt. De definitie van karto grafie volgens het Kartografisch Woor denboek luidt "Het toegankelijk en hanteerbaar maken en overdragen van ruimtelijke informatie, met nadruk op de visualisatie en interactie, afge stemd op het oplossen van ruimtelijke problemen". Ook in deze definitie staat het toegankelijk maken van in formatie en het nut sterk op de voor grond. Het kunstaspect van het kaar ten maken is geheel verdwenen. Ik er vaar dit als een verarming. Voor de toekomst van ons vakgebied is een frisse en vernieuwende kijk op ruimtelijke wereld 0111 ons heen en het gebruik van geo-informatie in de samenleving noodzakelijk. Ons lukt dat vaak niet goed. We zitten vast in bestaande procedures en bekende werkwijzen. Bovendien ontwikkelen we in de loop der jaren een soort pro fessionele arrogantie, die ons het onbe vangen experimenteren met nieuwe uitdagende geo-toepassingen sterk be lemmert. De geo-kunstenaar heeft de ze remmingen veel minder. Kortom, het wordt tijd dat we de kunst weer een volwaardig onderdeel laten uitma ken ons vakgebied. Haal eens een geo- kunstenaar in huis. Laat u verrassen door een heel andere kijk op geo-infor matie. Dit scherpt de geest, verrijkt het vakgebied en brengt u wellicht op ideeën voor nieuwe geo-toepassingen. GEODESIA 2003-9

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

(NGT) Geodesia | 2003 | | pagina 38