SYMPOSIUM VAN DE GIS SECTIE VAN KvAG)
bij de toehoorders was waar te nemen,
mogen we er toch vanuit gaan dat toe
passing van vergelijkbare technieken
in de (nabije) toekomst de 3/4D-visuali-
satie zal overheersen en de 2D-variant
zal gaan verdrukken. Zeker als de hui
dige tieners ons werkveld gaan betre
den. Deze overtuiging werd door de
sprekers onderbouwd met voorbeel
den op het terrein van ruimtelijke
planning (Groninger Meerstad), bur
gerparticipatie en analyse van veilig
heidsrisico's.
Op basis van deze voorbeelden werd de
stelling 'van kaarten naar geodata naar
virtuele werelden' doeltreffend onder
bouwd. Als belangrijke nieuwe techno
logische stappen werden nog genoemd
3D-webservices en de integratie daar
van met draadloze apparaten.
Pie ter Bresters van Rijkswaterstaat, Ad
viesdienst Geo-Informatie en ICT, ver
telde over de ervaringen met 3D-visu-
alisatie rond de nieuwe Prins Claus-
brug bij Utrecht. Titel van zijn presen
tatie, '3D visualisation with large scale
digital topographic 3D vector data' ver
wees naar het gebruik en de promotie
van het DTB (Digitaal Topografie Be
stand) van RWS en de bij de vervaardi
ging daarvan gebruikte luchtfoto's die
voor dit 3D-project waren geconver
teerd naar een digital orthophoto mo
saic met 25cm resolutie. Het project
rond de Prins Clausbrug had tevens tot
doel om kennis op te bouwen met be
trekking tot de toepassing van 3D-visu-
alisatietools (Erdas Virtual GIS, ArcGIS
3D-Analyst met ArcScene en 3D Studio
Max) ten behoeve van mogelijke toe
komstige burgerparticipatie program
ma's met behulp van 3D-visualisaties.
Leuke anekdote uit het project was het
feit dat in de warme zomer van 2003 de computers regel
matig oververhit raakten tijdens het productieproces van
de zeer illustratieve 3D-video.
De bijdrage van Ron van Lammeren van het Centrum voor
Geo-Informatie van de Wageningen University, onder de ti
tel 'Landscape design using a Geo-VR simulation program',
bewees dat bovenbenoemde presentaties geen op zichzelf
staande initiatieven zijn maar dat 3D en virtuele realiteit
dichterbij zijn dan menigeen in het werkveld kan vermoe
den. Zijn voorbeelden van 3D- en VR-toepassingen in de
landschaparchitectuur hadden betrekking op de simulatie
van de groei van aan te planten bomen en struiken reke
ninghoudend met de stand van de zon. Deze techniek is on
der andere toegepast bij het ontwerp van de laatste Floria-
de. Zeer indrukwekkend wat nu al allemaal mogelijk is.
Ook de applicatie om het geconditioneerde gedrag van die
ren te analyseren in een Geo-VR-omgeving sprak zeer tot de
verbeelding.
Na de vele indrukwekkende 3D-applications die getoond
waren in de drie voorgaande presentaties was het 'Oooo en
Aaaa'-gehalte van de laatste spreker een stuk minder. Ech
ter wel veel fundamenteler van aard. Als enige spreker had
Edward Verbree van TU Delft - OTB Research Institute for
Housing, Urban and Mobility Studies - Section GISt, het
aangedurft om te focussen op 3D-modellen (zoals de titel
van het symposium oolc deed vermoeden). Zijn voordracht
had de veelzeggende titel 'Tetrahedron based 3D-GIS data
modelling and operations: buffering and overlays'. Strek
king van zijn verhaal waren de voorlopige resultaten van de
lopende research op de TUD naar het gebruik van Tetrahe-
dronized Irregular Networks (als 3D variant op de bekende
Triangular Irregular Networks). Interessant hierbij is het to
pic om zgn Polyhedronen als 3D-datatype te definiëren en
op te slaan in Oracle Spatial. De gebruikte case hierbij was
de 'construction of the 3D-ToplO', een combinatie van AHN
en ToplOVector bestanden.
Al met al kan worden gesproken van een zeer geslaagd eer
ste symposium van de Sectie Geo-ICT van GIN. Door de be
sproken en vooral gepresenteerde 3D- en Virtual Reality-the-
ma kunnen we inderdaad spreken over Sexy Geo-ICT!
Als in de toekomst de kosten voor het toepassen van 3D-GIS-
technologie omlaag gaan kon dit weieens de toekomstige
'killer technology' worden voor Geo-ICT sector.
GEO-INFO 2004-2
-Si
r
T