Op Hollandse bodem
www.htm.nl/smartsite.dws?goto=23
(2) www.ret.rotterdam.nl/reisinfo6/kaart/index.html
(3) www.cartostudio.nt/fiets/
Voor de grafische technieken wordt ge
bruik gemaakt van zowel vector-geori
ënteerde programma's, zoals Free
Hand, als raster-georiënteerde pro
gramma's, zoals Bryce. Een wijziging in
een buslijn moet binnen een dag kun
nen worden doorgevoerd. De raster-toe-
passingen, zoals reliëf en vegetatie
structuur, moeten daarom niet al te be
werkelijk zijn. Maar het gaat om de as
sociatieve meerwaarde: de kaart moet
het beeld oproepen van de geografie
die wordt gepresenteerd. Kleine, zelf
standige projecten kunnen hierbij juist
als vingeroefening dienen om technie
ken door te voeren in de grotere, door
lopende projecten. Dit geldt ook voor
de zo kenmerkende huisstijl.
Bij het gebruik van deze technieken
richt Carto Studio zich in de eerste
plaats op het presenteren van kaarten
als publieksinformatie. De nadruk ligt
veelal op navigatie: "hoe kom ik daar?"
Om hierbij voldoende informatie over
te dragen aan de gebruiker onstaat ge
makkelijk een druk kaartbeeld van het
vervoersnetwerk en andere grafische
elementen. De huisstijl van Carto Stu
dio zorgt juist voor een evenwichtig
kaartbeeld, door veel diepte en nuance
aan te brengen in de ondergrond. Dit
heeft als resultaat dat kaarten van Car
to Studio snel zijn te herkennen aan
zachte kleurstellingen waardoor een
harmonieuze, visuele hiërarchie ont
staat. Bovendien wordt de topografi
sche ligging van een vervoersnetwerk
in stand gehouden. Dit is een onge
bruikelijke keuze in een vakgebied
waarvan de sterk gestileerde metro-
kaart van Londen een icoon is.
Demonstratie van
Flash-applicatie.
Naast gedrukte producties maakt Carto Studio ook karto-
grafische presentaties voor multimedia en het web. De
Flash applicaties op de websites van de HTM (1) en RET (2)
zijn een duidelijke verlenging van gedrukte producties.
Ook hier staat de technologie de vormgeving niet in de weg.
Ook de website "ünbegrend fietsen" (3), waarop de eigen
fietsroutes naar onder andere Rome en Barcelona worden
aangeprezen, bevatten zeer aantrekkelijke kartografische
hoogstandjes. Door het gebruik van geluid, foto's en anima
ties worden de eigenschappen van het medium ten volle be
nut om een associatieve meerwaarde te bewerkstelligen om
het beeld op te roepen van de geografie die wordt gerepre
senteerd. Deze websites kunnen zeker als een voorbeeld
worden gezien voor de Nederlandse webkartografie.
Wat gebeurt er als je aan Nederlandse ontwer
pers van hoeden, tassen, (interieur-)stoffën,
meubels of verlichting vraagt de grens te
verkennen tussen vorm en functiona
liteit? Dat ze zich voor één keer niet hoe
ven te houden aan de eisen van bruikbaar
heid en draagbaarheid? Dat was namelijk
het uitgangspunt van de tentoonstelling In
Vorm. Welnu, dan bedenkt Richard Hutten
een knalrood schommelbankje uit één
stuk, Camilie Meeussen een pannetje op
Hollandse bodem' en Marlieke Ovenneer
een serie stijlvol gedecoreerde theepot
ten Inderdaad, die zijn niet echt prak
tisch, maar wel reuzeleuk.
Uit: AD Magazine, 27 maart 2004.
CEO-INFO 2004-6