Co-auteurs: W.F. Feringa, ITC specialist Kartografische productietechnieken kleur en publiceren op het www. P.A. MijlandWolters-Noordhoff Atlasprodukties coördinator cartografische realisatie. Wolters-Noordhoff heeft als uitgever veel ervaring met het drukken van kar tografische producten zoals de Bosat las. Het International Institute for Geo- Information Science and Earth Obser vation (ITC) een internationale onder wijsinstelling op het gebied van geo- wetenschappen, heeft veel kennis van kartografische visualisatie en doet on der ander onderzoek naar de uitvoer van kaarten vanuit GIS. Voorafgaand aan het onderzoek is een aantal uitgangspunten geformuleerd. Allereerst heeft het onderzoek zich toegespitst op de binnen RWS meest gebruikte GlS-paklcetten, ArcGIS 8 en ArcView 3. ESRI-software is immers voor wat betreft het gebruik van GIS binnen RWS de informele standaard. Om het onderzoek af te bakenen is ge keken naar de ten tij de van het onder zoek meest actuele versies van ge noemde pakketten. Voor ArcView 3 is dit versie 3.3, voor ArcGIS versie 8.3. Daar waar in het vervolg van dit arti kel gesproken wordt over GIS, worden deze twee pakketten bedoeld. Als tweede uitgangspunt is gekozen voor het 'Portable Document Format' (PDF) als bestandsformaat voor aanle vering van de kaart aan een drukker. In het verleden was het bestandsfor maat dat door servicebureaus en druk kers werd geaccepteerd "PostScript" (*.ps) of een afgeleide daarvan, "Encap sulated PostScript" (*.eps). Deze bestan den werden via een DeskTopPublis- hing (DTP) pakket verstuurd naar een printer (bij kleine oplages) of naar een FilmPlotter voor kleurseparaties (bij grotere oplages). Geheel probleemloos was deze productielijn niet, omdat de aangeleverde bestanden vaak niet vol deden aan de eisen en er vaak fonts en afbeeldingen ontbraken. Bij fouten in de productie kon hierbij echter meest al de klant als verantwoordelijke wor den aangewezen. Tegenwoordig is het bestandsformaat waarmee service bureaus en drukkers werken het PDF. Indien correct aange maakt bevat deze PDF alle onderdelen van het lcaartbestand (inclusief fontbeschrijvingen en afbeeldingen) en andere in formatie die voor een servicebureau en/of drukker van be lang zijn voor verdere verwerking van het bestand. Het gro te voordeel is dat de klant, voordat het bestand wordt aan geleverd aan het servicebureau of de drukker, kan controle ren of het bestand 'goed' is. Om een PDF-bestand van be trouwbare kwaliteit te krijgen, is gebleken dat het beste gebruik gemaakt kan worden van Adobe Acrobat om het in ArcView en ArcGIS aangemaakte uitvoerbestand om te zet ten naar een PDF-bestand. Het uitvoerbestand dient bij voorkeur een PostScript Level 3 bestand te zijn. Deze derde versie van PostScript ondersteunt de meeste opmaalcmoge- lijlcheden in de kaart. 'What you see is what you get' (WYSIWYG) was op het eerste gezicht wellicht een logischer, in ieder geval een bekende re, uitdrukking geweest voor de inleiding van dit artikel. Deze uitdrukking is echter met opzet niet gekozen omdat met name door de structurele kleurverschillen die bestaan tussen beeldscherm en papier, het vrijwel onmogelijk is om deze uitspraak waar te maken. Deze paragraaf behandelt het gebruik van kleur en andere kartografische aspecten binnen een GIS waarvan bekend is dat ze vaak problemen opleveren wanneer de kaart gedrukt wordt. Het kleurenlabyrint Het is voor velen altijd spannend als het drukwerk terug komt van de drukker: "Het zal toch allemaal wel goed zijn gegaan....?". Bij de kleuren zijn vaak de eerste in het oog springende verschillen waar te nemen. Waarom toch wijkt dit zo vaak af van de door de gebruiker geselecteerde kleu ren? Kleur is een door velen onbegrepen terrein. Een korte uitleg over dit onderwerp is dan ook wel op zijn plaats. Een beeldscherm laat kleur zien met behulp van transmis sie van gekleurd licht, feitelijk combinaties van de drie pri maire kleuren rood, groen en blauw (RGB). De kleuren op papier bereiken ons door reflectie van wit licht op gekleurd papier. Kleur op papier (onafhankelijk van de gekozen druk- methode) is een samenstelling van drie primaire drukkleu- ren geel, magenta en cyaan (CMY) met een toevoeging van zwart (K) voor de zwarte onderdelen (zoals tekst en lijn- werk) en het versterken van contrast. De twee verschillende uitgangspunten voor het vormen van kleur (transmissie en reflectie) geven ons twee verschillende lcleurruimtes (RGB en CMYK). Als een afbeelding op het beeldscherm naar wens is en er wordt van die afbeelding een kleurenafdruk op pa pier gemaakt, wordt er verbaasd en misschien zelfs geïrri teerd gereageerd als er verschillen zijn. Eigenlijk moet men het normaal vinden dat de afdruk op papier 'anders' van kleur is dan wat het beeldscherm ons laat zien en moet er verbazing zijn als er een 'match' is. Er hebben zich al vele wetenschappers gebogen over het fenomeen kleur. Wat de meesten probeerden was 'kleur' te definiëren binnen een driedimensionale ruimte. Een bepaalde kleur moest exact GEO-INFO 2004-7/8 Dingen die vaak fout gaan

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2004 | | pagina 7