502 langrijke gebouwen bestaat er een kans dat deze documen ten nog terug te vinden zijn. Belangrijk is daarom dat er dui delijk aangegeven wordt waar er zekerheid is omtrent de derde dimensie en waar de hoogte gebaseerd is op veronder stellingen. Dit kan gedaan worden door bijvoorbeeld deze geïnterpreteerde volumes in een atypische kleur weer te ge ven. Wanneer bepaalde gebouwen nog bestaan, kunnen deze met traditionele topografische methodes opgemeten wor den of uit bestaande 3D-datasets geëxtraheerd worden. 3D in AutoCad en renderen Voor de visuele historische reconstructie werd er gewerkt met AutoCad. Een combinatie van volumemodellen voor de eenvoudige vormen, en vlakkenmodellen voor de meer complexe vormen resulteert in een driedimensionale re constructie. Om tot een meer realistische weergave te ko men, biedt AutoCad de mogelijkheid om aan de driedimen sionale objecten materiaallcenmerken toe te kennen. Visueel reconstructiemodel Fig. 5. Visualisaties van Als finaal resultaat creëert men een visueel reconstruc- het gebied in 1796, tiemodel dat zo dicht mogelijk tegen de werkelijkheid 1829, 1878 en 1960. aanleunt (voorbeelden in fig. 4 en 5). Het onderzoek demonstreerde dat AutoCad MAP genoeg mogelijkheden biedt om realistische modellen te creëren. Flash als animatietechniek Een driedimensionale reconstructie van elk tijdsmoment kan reeds een eerste indruk geven van de ruimtelijk- historische evolutie van de site. Een di gitale animatie kan deze evolutie ech ter meer tot zijn recht laten komen. Morphing-technielc met het program ma 'Flash' van Macromedia kan hierin tegemoetkomen. Bij morphing van beelden komt het erop neer dat de beelden in elkaar overvloeien. Dit is een eenvoudige, maar daarom niet minder goede manier om de ruimte lijke evolutie van een site over de eeu wen heen weer te geven. Y GEO-INFO 2005-11 L

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2005 | | pagina 16