BOEKBESPREKING De Atlas van het Bijbelse Continent Atlas van het Bijbels Continent door Jean Klare (kaarten) en Klaas A. D. Smelik (teksten), 120 p. ISBN 9061265487, Uitgeverij NBG/Heerenveen. Prijs 19,95. 134 Na afloop van het GIN-congres op vrijdag 25 november 2005 stapten we aan het einde van de middag in de trein naar Deventer waar 's avonds de presentatie plaatsvond van de Atlas van het Bijbelse Continent. Helaas: hoe dichter we Deventer naderden, des te alarmerender werden de omroepbe- richten van de hoofdconducteur Door het slechte winterweer strandden we uiteindelijk in Apeldoorn. Soms moet je je dan maar gewonnen geven. Im mers, de mens wikt maar God be schikt. Apeldoorn, hoe toepasselijk voor de Atlas van het Bijbelse Conti nent: zowel het hoofdkantoor van de Topografische Dienst Kadaster is er gevestigd alsook de Theologische Universiteit Apel doorn. Bij het licht van een zwakke winterzon aan het einde van de middag geniet ik nu, ander halve maand later, met de At las van het Bijbelse Continent op schoot van de kartografie en de teksten die de verschil lende bijbelverhalen duiden. Deze nieuwe publicatie sluit aan bij het grafisch concept dat Jean Klare samen met Loui se van Swaaij ontwikkelde voor de Atlas van de Belevings wereld (zie Geo-Info 2005-11). De 24 fictieve kaarten gaan uit van (bekende) bijbelse verha len en laten niet de geografi sche context van deze verhalen zien maar nemen de lezer mee in de gedachtewereld die in de verhalen besloten ligt. De atlas past noch in een historiseren de traditie, zoals bijvoorbeeld een schoolatlas voor bijbelse geschiedenis die de bijbelse plaatsen in kaart brengt, noch in een moraliserende traditie, zoals bijvoor beeld de 'Routekaart voor het leven' met het Smalle Pad en het Brede Pad. Klare en Klaas Smelik drukken in deze atlas hun eigen stempel op de combi natie van kartografie en bijbel om zo de lezer uit te nodigen om het imagi naire landschap van de bijbel op een verrassende manier te beleven. In de tekst bij de kaart van 'Terra Incognita', het land waar de onbekendheid van God is ondergebracht, legt Smelik uit waarom in de Joodse traditie de naam van God niet wordt uitgesproken. Kla re benadrukt dit (topo-)grafisch door op de kaart plaatsen in te tekenen zo als 'Bron van Waarheid' of het pad 'De Ondoorgrondelijke Weg'. De atlas is duidelijk een systematische en coherente verzameling van 'geogra fische gegevens' over een bepaald ge bied: de 24 kaarten zijn geordend naar de volgorde van de bijbelboeken en vertonen zo een systematiek en samen- hang. Het gebied waarop de atlas be trekking heeft, zien we op de over zichtskaart die op de omslag is afge drukt. De genummerde kaders tonen de uitsneden van de verschillende kaarten en fungeren als index voor de atlas. In een oogopslag ziet de lezer dat de ordening van de deelkaarten wél de volgorde van de bijbelboeken volgt maar niet de geografische ligging van de uitsneden. Zo ligt het kaartblad over de nieuwtestamentische (Openba- rings van) Johannes naast het kaart blad over de oudtestamentische (Baby lonische) Ballingschap. Achterin de at las is ook een plaatsnamenindex opge nomen waarmee de lezer gemakkelijk naar het juiste kaartblad kan bladeren. Op de kaarten is helaas geen grid aan gebracht zoals blijkt uit de afbeelding op de omslag. De referenties in de plaatsnamenindex verwijzen dus slechts naar het kaartblad en geven aan of de plaatsnaam links of rechts op de kaart staat. Spoorlijnen, rivieren, meren, grenzen en steden zijn de meest voorkomende kaartelementen. Hier en daar zien we een fabriek, kasteel, monument of een scheepswrak, een vuurtoren of bergtop. Een legenda van de kaartelementen ontbreekt ech ter. De toponiemen zijn toch de belangrijkste bron van informa tie, ondersteund door de grafi sche weergave van de kaartele menten. Deze toponiemen ma ken dat er zo nu en dan een glimlach om je mond verschijnt om de spitsvondige weergave en ordening van bijbelse begrip pen en ideeën. Het hoogtepunt hiervan is wel 'Paaseiland'! Ook de hoogtevoorstelling op de kaarten maken deze uitgave meer tot een atlas. Was het re liëf van de Atlas van de Bele vingswereld nog gebaseerd op de trulcendoos van Photoshop om vanuit een foto een reliëf te maken, voor deze atlas maakte Klare gebruik van de typisch kartografische techniek van schrapjes. Hierdoor maken de kaarten een zeer realistische indruk. Het kaartbeeld doet sterk denken aan schoolatlas sen uit de jaren vijftig. Dit beeld wordt verder benadrukt door de heldere hoogtetinten en typografie. Ondanks de overtuigende hoogtevoor stelling valt juist in de belettering van de kaart op dat de atlas geen kartogra- fisch werk is. Er wordt gevarieerd in corpsgrootte om verschil te maken tus sen plaatsnamen, streeknamen en lan dennamen. Sommige toponiemen zijn Crate- Vla Zeebad GEO-INFO 2006-3

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2006 | | pagina 44