Kuwait
B%%m'
Verder is ook de staatkundige status
van landen en gebieden bekeken, aan
gezien dit in sommige gevallen vrij ge
compliceerd ligt.
Aangezien de zes partjes, die samen
een hoes vormen, aan elkaar genaaid
moeten worden, wat uiteraard nauw
keurig moet gebeuren, is er voor ge
kozen om informatie die te dicht bij
de naad staat iets te verplaatsen. De
keuze voor het indelen van de partjes
was geen gemakkelijke maar uiteinde
lijk is er voor gekozen om de 180/-180-
graden lijn te gebruiken als centrale
meridiaan van het eerste partje en
vervolgens bij ieder partje 60 graden
verder te verspringen. Het voordeel
hiervan is dat de nulmeridiaan van
Greenwich midden op een partje ligt
en het aantal teksten dat over twee
partjes verdeeld staat zo klein moge
lijk is gehouden. Ook werd het op de
ze manier mogelijk een rits in de At
lantische Oceaan, tussen partjes drie
en vier, te zetten en daarmee zo min
mogelijk land te verstoren (alleen een
klein stukje van Groenland en Antarc
tica worden door de rits doorsneden).
Helaas is er nog steeds een aantal lan
den en steden dat precies op, of heel
erg dicht bij, een naad ligt (bijvoor
beeld New Orleans, Rwanda en Bu
rundi, Bhutan en Bangladesh).
sing op te lossen. Ook is bij de kleinste maten een aantal
klassen informatie (zoals de vlaggen) geheel weggelaten.
Op deze manier is geprobeerd de hoeveelheid werk te mini
maliseren en de consistentie tussen de verschillende maten
ballen zo veel mogelijk te waarborgen.
Uiteindelijk wordt ieder bestand in Photoshop op de juiste
maat gezet. Deze maten, overgenomen van papieren mallen,
corresponderen dus niet met de ideale maten van een bol,
maar houden rekening met het rekken van de stof. Overigens
is het verschil tussen de 'ideale' maten en de maten die van
de mallen zijn overgenomen maar enkele millimeters. Ten
slotte wordt ieder bestand ook nog opgeschaald naar één
maat groter (XL wordt dus opgeschaald om XXL te maken).
Na een aantal proefversies, waarbij in overleg met Oolaalaa
en de drukker geëxperimenteerd werd met de ondergrond,
de kleuren en verschillende lettertypen en waarbij ook be
paald werd welke markeringen er precies nodig zijn ten
behoeve van het (met de benodigde nauwkeurigheid) aan
elkaar naaien van de partjes, is er uiteindelijk een produc
tie-versie afgerond. Het gebruik van stof als ondergrond,
in plaats van papier, heeft een aantal gevolgen voor het
ontwerp van de kaarten. Het belangrijkste hierbij is dat te
kleine details verloren gaan door de structuur van de stof.
Dit zorgt er voor dat, om nog goed leesbaar te zijn, er een
vrij strikte minimum grootte voor de teksten is, namelijk
8 punts. Deze grootte ligt aanzienlijk hoger dan bij papie
ren kartografie. Ditzelfde geldt ook voor de lijndikten. Ook
moest er, afhankelijk van de kleur in de ondergrond, meer
ruimte om teksten vrij gehouden worden dan normaal bij
papieren kartografie gebruikelijk is. Vooral in berggebie
den, die erg donker overkomen op de stof, bleek dit nood
zakelijk (fig. 2).
Bij de productie van de kaarten is be
gonnen met de grootste maat. Vervol
gens zijn de kleinere maten gemaakt
door het bestand te verkleinen en con
flicten in de tekst- en symboolplaat-
Fig. 2. Detail van
het kaartbeeld.
Verder bleek het een probleem om grote vlakken egaal wit
te laten. Bij het drukproces wordt hier uiteraard geen inkt
aangebracht, wat als gevolg heeft dat de binnenbal door de
hoes heen schijnt. Dit is opgelost door de witte vlakken (zee
ijs) te vervangen door een licht blauw/grijze textuur.
Tashkent
OfcosM'
Samoj
Osokharcï^ O
Ashkabad
Maio'-o
.felSrndl
y Lahon
Kondohor
Oehto
Kuwait City
Abba:
BAHREIN
Manama'
QATAR
GEO-INFO 2007-9