Geschiedenis 3f worden is een groot deel in de ruimte te lokaliseren. Zo is geotagging - het aanbrengen van een locatieaanduiding via een naam of coördinaat aan bij voorbeeld foto's op sites als Flickr- een belangrijke bezigheid. Het gaat er niet alleen om wat men beleeft maar ook waar. Door de omvang van dit proces ontstaan er stromingen die sterk afwij ken van wat we vanuit kartografisch oogpunt gewend zijn. Zo stelt Jessica Clark in haar blog (Clark 2008): '...op veel manieren verplaatsen deze gereed schappen ons naar het centrum van on ze eigen wereld. We grijpen niet langer naar de kaart om te zien waar we zijn. Maar we vertellen de kaart waar we zijn en deze vormt zicht direct rondom ons, een beleving die zowel troostend als verstikkend kan werken...' Het lijkt wel op de mentale kaarten van kinderen die de directe wereld om zichzelf teke nen met veel details nabij en minder en meer vertekenende details verder weg. Een interessante vraag is hoe je hier als kartograaf mee om gaat, want dat de Web2.0-gegevens ook in een pro fessionele omgeving gebruikt kunnen en gaan worden is zo goed als zeker. In figuur 2 is te zien hoe de kartografie zich over de jaren heen heeft ontwik keld. Het schema legt de nadruk op de laatste dertig jaar. Van oorsprong is de kartografie altijd beïnvloed door de geografie en het landmeten. Het ont werp van de (topografische of thema tische) kaart met als doel informatie over te dragen staat centraal. Vanaf de jaren zeventig werd de com puter geïntroduceerd in de kartogra fie. Allereerst ter ondersteuning van bestaande arbeidsintensieve taken, en later ook voor allerlei nieuwe taken. Zoals altijd bij de introductie van nieu we technieken ging dit niet zonder pro blemen. De kwaliteit van de producten werd er in eerste instantie niet beter op en vereiste ook een andere manier van werken. Kennis van andere disciplines was vereist. Het werken met de gege vens achter de kaart werd deels geleerd van statistici die met exploratieve data analyse bezig waren. Sommige visuali satie technieken waren afkomstig van uit de wetenschappelijke visualisatie wereld en het computer ondersteund ontwerpen (CAD). Ervaringen uit het vak menselijke computer interactie verbeterde de manier van werken. Met Fig. 1. Het selectieve en abstraherende karakter van de kaart onder druk: a (boven) selectie overbodig? b (onder) realisme vereist? landmeters en geowetenschappers werden de geografische informatie systemen ontwikkeld. Door deze GIS systemen en de hierbij gebruikte kartografische producten waren de kaarten niet alleen informatief, maar vergrootte ook het inzicht in de bestudeerde onderwerpen. Fig. 2. De ontwikke ling van de karto grafie: beïnvloeding door andere discipli nes en doel van het kaartgebruik. In een volgende fase vond de introductie van geovisualisatie plaats. Stonden in de eerdere ontwikkelingen de presenta tie van informatie centraal, de toenemende hoeveelheden beschikbare gegevens vereiste opnieuw een andere aanpak. Exploratie werd een centraal thema. De nieuwe werkwijze leidde er ondermeer toe dat er met meerdere disciplines samengewerkt moest worden. Het waren vaak de geowe tenschappers die met de gegevens aan het 'spelen' waren, op zoek naar relevante ruimtelijke patronen. Aan de func- kartografie I geografie landmeten. ontwerp, kunst computer kartografie geografische informatie systemen, wetenschappelijke visualisatie* exploratieve gegevens analyse, roem- computer interactie geovisualisatie a - - [informatie visualisatie j geovisuele a If a a (Q (5 [visuele analytics ^informat ie) I N Z [CUT J j) KENNIS j ("n e den eren) 1970 O 1980 O 2000 O 2010 GEO-INFO 2008-10

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2008 | | pagina 7