zijn (op p. 25/26 vergroot afgebeeld zo dat de lezer de details goed kan zien...) Een variant met een kwinkslag is de afbeelding van de 'Steen der druïden' (de 'Pierre Levee') bij de Franse stad Poitiers (p. 16/17) waar een aantal kar- tografen en medewerkers hun naam in hebben aangebracht. De originele gravures zijn met de hand ingekleurd. Meestal is dat netjes ge beurd, maar soms lijkt het wel alsof er iemand met een kleurpotlood (vooral de blauwe vlakjes) een beetje ongeco ördineerd heeft zitten inkleuren (zie figuur p. 90, rechtsonder). Het is eigen lijk wel verbazend dat er zo zorgvuldig gegraveerd is, maar dat het inkleuren soms zo slordig is gebeurd. Bepaald geen monnikenwerk dus. De introduc tie zegt er niets over, zodat de reden onduidelijk blijft. Deel van het stadsaanzicht van Nijmegen. form de oorspronkelijke uitgaven; dat wordt gelukkig goed afgevangen door een register achter in het boek. De selectie zal ook zijn beïnvloed door de manier van werken van Braun en Hogenberg; zij hebben niet zelf de kaarten gemaakt, maar raadpleegden allerlei bronnen en verzamelden via hun netwerk allerlei materiaal. Eén slimme methode was dat zij stadsbe sturen prikkelden om een tekening op te sturen die dan in de 'Civitates' kon worden opgenomen. Een vroege vorm van stadspromotie dus. Som mige stadsgezichten zijn duidelijk niet realistisch: Damascus (p. 192/193) ziet eruit als een ruim opgezette villawijk, wat bepaald niet conform de kenmer ken van een Arabische stad is, en Mos kou (p. 180/181ziet er uit alsof er met copy-paste een aantal barakken in is gezet, met willekeurig wat kerkgebou wen ertussen. Maar bekende steden als de Nederlandse kloppen behoorlijk goed (zeker als je bedenkt dat we het hier over kartografie van vóór 1600 hebben!) en bieden inderdaad de mo gelijkheid om je een beeld te vormen van hoe de stadjes er toen ongeveer uit zullen hebben gezien. Meestal zijn het flanerende personen, soms arbeidende boeren en marktven ters, bij rivier- en havensteden natuur lijk schepen, en een enkele keer details waar je toch even aan moet wennen. Galgen zijn een vrij gebruikelijk detail, maar de tekening bij de afbeelding van de Hongaarse stad Papa (p. 471) is wel het summum: in alle kleurrijkheid en zonder iets aan de verbeelding over te laten toont die hoe de Turken een aan tal mensen hebben gespietst en hoe ze er één aan de spiets aan het rijgen Is er dan niks mis met dit boek? Ei genlijk niet; voor wie van oude kaar ten en stadsaanzichten houdt, moet dit boek onweerstaanbaar zijn. Het enige minpuntje dat ik heb is dat de uitgever zo nodig Rem Koolhaas er bij wilde hebben, met een tekstje voorin, vermoedelijk voor de bevordering van de verkoop. Maar dat tekstje stijgt nau welijks uit boven wat burgemeesters in een voorwoord bij een historisch boek over hun gemeente zetten, en het voegt niets toe. En het boek heeft het ook helemaal niet nodig... Wat de platen extra interessant maakt zijn de vele details die er bij opgete kend zijn. Allerlei mensen, in lokale kleding, en allerlei activiteiten, zijn er in kleurrijke details weergegeven. Detail met figuren op het stadsaanzicht van Sevilla. GEO-INFO 2009-3

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2009 | | pagina 31