Wij werken nu aan Glaasje onder tentoonstellingsposter. Bij de dus op 8 maart gesloten tentoon stelling verscheen: 'Romeyn de Hooghe. De verbeelding van de late Gouden Eeuw', onder redactie van Henk van Nierop e.a. Het werd uitgegeven door Waanders Uitgevers, Zwolle, in samen werking met de Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, telt 312 pagina's, is rijk geïllustreerd en kost 39,95. (ISBN: 978-90-400-8557-4). Adri den Boer ELECTRABEL ADVERTENTIE betaald en etser De Hooghe wel 2000 pond! Hameleers toonde een trans criptie van de rekening voor Rijnland van de herziene overzichtskaart van 1687. Bij een totaal van 2200 pond re kende De Hooghe maar 160 pond voor 'meeten, lettersnijden enz.'. Update van zo'n waterschapskaart betekende vooral het actualiseren van de familie wapens van de bestuurlijke elite... Het aantal stadsprofielen - een randgebied van de kartografie - van De Hooghe is enorm en mooi. Hoog- en diepdruk 'Romeyn de Hooghe als boekillustra tor' was de titel van de lezing van dr. Piet Verkruijsse (gepensioneerd hoofd docent UvA). Hij startte met de relati verende opmerking dat voor De Hoog he prenten en kaarten beide etsen waren van eenzelfde procédé. Waren die als losse diepdrukvellen gemak kelijk te drukken, anders was dat bij boeken met tekst en illustraties op de zelfde pagina's. Ten tijde van de vroe gere houtsnedeplaatjes ging dat in één drukgang met de tekst. Sinds de fij nere koperplaten voor illustraties had men daarvoor een diepdrukgang én voor de tekst een hoogdrukgang. Hoe er bij die twee drukgangen werd gepo sitioneerd of aangelegd is onduidelijk. Verkruijsse liet zien dat de plaatjes ook weieens scheef tussen teksten kwamen en ook dat etsers wel vergaten om in spiegelbeeld te werken. 'Dat de persen moeten draaien is niet alleen zo bij geldpersen', zo betoogde de spreker nog bij een werkvolkrijke prent van een drukkerij. Expositie en boek Hoofdconservator drs. Garrelt Verhoe ven (UB Amsterdam) gaf vervolgens een uiteenzetting over de expositie. Volgens hem kon die alleen exempla rische voorbeelden van de veelzijdig heden van De Hooghe bevatten. Bij Bij zondere Collecties was het onderwerp 'De Markt' en in het Allard Piersonmu- seum 'Werken in Opdracht'. De gra fisch kunstenaar De Hooghe ontwierp ook bokalen, bekers en zelfs fonteinen van Het Loo. Aansluitend werden de exposities met onder andere de kaart van Rijnland van 1687 bewonderd. Tot slot kon bij een glaasje in het Muse umcafé worden geconstateerd dat ook deze werkgroep onder de vlag van GIN tekenend is voor de breedte van die vereniging. Anoniem portret van 'pictor doctus' (geleerd kunstenaar) Romeyn de Hooghe. 'Cartografische hoogstandjes' Werkgroepvoorzitter drs. Mare Hame leers (Stadsarchief Amsterdam) hield een inleiding over 'De cartografische hoogstandjes in het oeuvre van Ro meyn de Hooghe' (cartografisch stond spellingsgetrouw, maar in weerwil van de naam van de werkgroep ook in het programma met een c!). Ook hij schreef een bijdrage in het boek. Ha meleers memoreerde dat De Hooghe, naast dat hij een tekenschool runde, wel 4300 gravures en etsen maakte. Daar zaten ook kaarten bij. De spreker onderscheidde vijf kaarttypen in het werk van De Hooghe: 1. grote overzichtskaarten; 2. atlaskaarten; 3. nieuwskaarten; 4. kaarten in boeken; 5. stadsprofielen. Als voorbeelden van overzichtskaarten werden kaarten van Delft, Haarlem, Rotterdam en Rijnland getoond. De rol van De Hooghe was daarbij heel divers. Bij de kaart van Delft was hij de jong ste van de drie betrokken graveurs; hij mocht maar twee fragmenten etsen en daar was hij boos over. Bij de genoem de kaart van Haarlem was hij alles: zelfs uitgever. In 1694 kreeg Johannes de Vou als ontwerper van de bekende stadskaart van Rotterdam 100 pond Kaartdecoratie van R. de Hooghe. Advertentie Electrabel in diverse lande lijke dagbladen. 'Het maatschappelijk belang van ons vak wordt er prachtig in gesymboliseerd', aldus René van der Schans. CEO-INFO 2009-3

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2009 | | pagina 35