Het lichaam als kaart
Het ontwerpproces
welke voortkwamen uit mijn hoofdonderzoek medische visuali
satie. De modewereld is een droomwereld. Niets is echt. ledereen
doet zijn best de top te halen. Maar welke top? Fotografen,
redacteurs, modellen, ontwerpers, zij passen zich aan, transfor
meren en gaan heel ver in deze illusie. Hieruit ontstond een serie
illustraties 'Competition of body parts' en 'Identity'. Deze serie gaat
over de vraag wie het individu nu eigenlijk is. Bestaat een iden
titeit wel? Wordt deze vanuit jezelf gecreëerd of door je omge
ving? Ofwel: is identiteit iets van inneriijk of uiterlijk? Om het
innerlijk en uiterlijk meer te benadrukken kwamen er steeds
meer anatomische elementen in mijn werk. Hierdoor ontstond
een soort gelaagdheid. Een persoon kan worden gezien als:
1. 'The other body'. De kleding die je draagt communiceert met
de buitenwereld en kan aangepast worden aan een zelfge
vormde identiteit;
2. 'The surface body'. Is de anatomische structuur van het
lichaam. Dat zijn de spieren, pezen en botten die je zonder
dissectie van het lichaam kunt waarnemen. Dit staat bij een
persoon zonder lichamelijke afwijkingen vast, maar kan
gemanipuleerd worden door bijvoorbeeld het gewicht en
onderhuidse implantaten;
3. 'The skin'. Deze buitenste beschermlaag is enerzijds te manipule
ren door het aanbrengen van make-up, tatoeages, verandering
van teint door de zon of Botox-behandelingen. Anderzijds staat
de vorm, bacteriegroei en celopbouw vast;
4. 'The inner body'. Bestaat uit niet-cosmetisch te manipuleren
structuren zoals vaten, pezen en spieren;
5. 'The origin'. Ook de kern van het lichaam, het skelet en stam
cellen staan genetisch vast;
6. 'The essence'. Het denken en handelen van de mens verandert
voortdurend.
Bewust van de wereld onder de huid zag ik het menselijk
lichaam steeds meer als een kaart. Deze kaart kwam het
dichtst in de buurt van een metrokaart. Om te reizen via de
ondergrondse passeer je een aantal stations, voordatje bij je
uiteindelijke doel komt. De lijnen van de ondergrondse kruisen
Fig. 2. "Competing body parts".
elkaar of lopen parallel en de metro's rijden in perfecte harmonie
op hetzelfde tijdstip. Dit is te vergelijken met de processen die
zich onder de huid afspelen. Mits gezond, werken alle lichaams
systemen tegelijkertijd en in harmonie. Bij de spijsvertering
bijvoorbeeld komt het voedsel langs diverse stations, voordat
het zijn uiteindelijke doel bereikt namelijk, voedsel oplosbaar
maken om door de darmwand opgenomen te kunnen wor
den. Een andere gedachtegang die leidde tot het lichaam als
kaart is het feit dat men zich bewust is van wat zich op straat
afspeelt. Verkeer, gebouwen, reclameborden zijn waarneembaar.
CRANIUM
»''v
CRANIUM
Fig. 3. "Bony landmarks".
Onder deze bovenste laag ligt een ondergrondse (underground)
wereld; dat van een metrostelsel. Onder onze huid (skin) ligt
ook een ondergrondse wereld. De titel 'Underskin'is dan ook
een samenvoeging van deze twee woorden en verwijst naar het
metrostelsel in Londen,'the Underground'.
Underskin is ontworpen vanuit de vormgeving van de kaart van
de Londense metro. Londen heb ik vele malen bezocht en de
metrokaart staat in mijn geheugen gegrift. Ik begon dan ook in
Illustrator met het trekken van een lijnenstelsel. Voor iemand
die gewend is aan Photoshop duurde het echter te lang en de
lijnen riepen geen beeld van een metro noch van het uiterlijk
van een lichaam op. Uiteindelijk heb ik een medische illustratie
van het lichaam en de metrokaart van Londen in Photoshop
geopend. Het lichaam gebruikte ik als leidraad om alles op de
juiste plekte positioneren. Om de juiste verhouding te krijgen
ben ik begonnen met het uitzetten van de stations. Het hart en
de hersenen kunnen gezien worden als de belangrijkste stations
die in verbinding staan met de rest van het netwerk. Daarna
komen de longen en andere interne organen. De gewrichten,
de punten waar botten schanieren, heb ik aan gegeven met een
klein rondje en de minder belangrijke stations zoals de klieren
hebben een streepje kregen.
Toen alles op de juiste plaats stond, ben ik begonnen met het
lijnenstelsel. Omdat de metrolijnen een specifiek uiterlijk heb
ben, een bocht heeft bijvoorbeeld een bepaalde hoek, heb ik
Geo-lnfo 2010-5 21