Venetië tegen de zee
-■it'?-
Open Kaart - visie
te ,:j%/ M m,
VENICE ->
THE SEA
K'r*
Vfc
-• iwK -
TV
T >2.
Tijdens de 18e International Infographics
World Summit Malofiej in Pamplona,
ontving National Geographic Magazine de
Miguel Urabayen Award to the Best Map
voor de kaart 'Venice versus the Sea'. Op de
interactieve versie (ngm.nationalgeograp-
hic.com/2009/08/venice/venice-anima-
tion) kan je zelf de waterstand aanpassen
en zie je hoeveel en waar welke gebouwen
last hebben van die waterstand.
Maarten Boddaert (uitgever aardrijks
kunde en kartograaf):
Prachtige interactieve kaart! Terecht, dat
deze kaart bekroond is. De schuifbalk
werkt heel intuïtief. Ook de gele stippen
en de zwarte stippen met een 'i' erin geven
veel meerwaarde. Ik moet zoeken naar
kleinigheden. Meest in het oog springt
voor mij het ontbreken van een schaal-
stokje, maar dat is in dit geval ook niet erg
relevant. Daarnaast voelt het een beetje
gek aan, dat naarmate de overstroming
ernstiger wordt, de kleur steeds lichter
wordt. Hoe hoger het water, hoe ernstiger
de situatie zou je zeggen. De kartograaf
had het kunnen oplossen door de laagste
gedeelten van Venetië steeds donkerder
te laten worden naarmate de zeespiegel
stijgt. Ik vermoed dat dit technisch lastig is,
vooral omdat de legenda dan ook mee zou
moeten veranderen van kleur.
Edward Mac Gillavry (adviseur kartografie
en geo-ICT):
Met een blik op de kaart word je in het
thema gezogen! De zachte kleuren blauw
en rood geven de indruk van een fresco
zoals die in de hoogtijdagen van het
Renaissancistische Venetië werden ver
vaardigd. De keuze voor het lettertype, een
Romeinse letter in kapitalen, versterkt deze
indruk. De vorm van het Canal Grande die
uit de kaart springt, zet je meteen op de
juiste plaats. De legenda, die tegelijkertijd
als interactiegereedschap dienst doet,
vormt een eenvoudige ingang tot de
gegevens over de waterstanden in Venetië
door de tijd heen. Door de informatie over
de schade aan gebouwen en kademuren
echter in roodtinten aan te geven, wordt
de indruk gewekt van een dichotome
legenda; blauw naar het ene einde van
de schaal, rood naar het andere einde
van de schaal. Hier had beter voor een
andere manier van visualisatie gekozen
kunnen worden. Al met al geeft deze kaart
een gebruiksvriendelijke toegang tot de
onderliggende GIS-gegevens.
Tjeerd Nijeholt (adviseur geo-informatie
en auteur 'Handboek Geo-visualisatiej:
Deze kaart is prachtig. Dit zijn we gewend
van National Geographic. Maar er is iets
vreemds met die schuifbalk. De legenda
geeft per waterstand een kleur aan én hoe
vaak die waterstand per jaar voorkomt.
Dat de legenda ook nog - zoals het een
goede infographic betaamt - een verhaal
vertelt, maakt het ingewikkelder, maar
niet storender. Normaal geldt hoe dieper
het water, hoe donkerder de kleur. In het
kaartje klopt dat ook. Het is gevoelsmatig
dus ook goed. Maar in de legenda wordt
niet de waterdiepte, maar de waterstand
aangegeven! Oftewel, hoe hoger de
waterstand, hoe lichter de kleur in deze
legenda Is dit een ontwerpfout? Of is het
een vinding? Ik kom er niet uit. Zo'n schuif
balk is wel een uitkomst. Ik bepaal zelf hoe
snel Venetië overstroomt. De natuur heeft
het nog maar eens in de 150 jaar gedaan,
maar ik heb Venetië met veel plezier vele
malen maximaal laten overstromen.
Frédérik Ruys (information designeren
organisator Infographics Congres):
In mijn herinnering zijn de kaarten van
National Geographic het toonbeeld van
volledigheid. Tot aan een onleesbaar
kleine 4-punts letter benoemden zij de
meest onbeduidende locaties. Een steeg,
gehucht of verloren gewaande ruïne: kos
ten noch moeite zal National Geographic
besparen om deze te vermelden. Met zo'n
prachtige, overvolle kaart kon je je al in
de omgeving verliezen, nog voordatje
een stap in de echte wereld had gezet.
Maar misschien zijn mijn herinneringen
geromantiseerd. Feit is wel, dat National
Geographic mij blij heeft verrast met deze
waterkaart. De redactie heeft heel scherp
gekozen door zoveel mogelijk (geogra
fische) informatie weg te laten. Maar nu
komt wel de essentie (en de dramatiek)
van Venetië met deze aquarel prachtig in
beeld. Als infographicmaker ben ik natuur
lijk nog het meest gecharmeerd van het
tweede gedeelte van de interactieve
kaart, die'verborgen'zit achter de knop
'stem the tides'. Hier wordt de oplossing
voor het probleem prachtig geïllustreerd,
in dezelfde kleur en stijl. Zie hoe reus
achtig de waterkering is, vergeleken met
de monumentale panden van Venetië...
Bovendien maakt het de kaart zoveel
meer relevant.?
O-
."-I." -
Jt v'v .4
>'--é
FLOOD ZONE
Venetians ate used to getting their feet wet, and efforts to alleviate
the tong-term effects of water are part of daify life in the city. During
the acqua alta, unusually high tidas causa floods. The lowest tying
areas {darkest blue) are most often inundated. Move the orange bar
below to measure flooding.
HOW OREN? TIDE LEVEL
Ml O
>rv'»
'tfföhr. f'f it'
ALTO V OASmLO
\n I
i,I>ORSODUR9
X
<v
o
o
BUILDING AND CANAL-WALL DAMAGE i
Extensive or moderat*
Minimal
OoSs mark building» moil likely to
flood, due to location and atmcture,
when area is underwater.
Geo-lnfo 2010-6 21