LIVING
STCRY
De funfactor van GPS
EXPERIENCE BY
Location based gaming
"Living Story biedt location based games aan als groepsactiviteit voor bedrijfsuitjes en vrijgezellenfeestjes.
De GPS-functionaliteit op nieuwe smartphones biedt nog veel toekomst voor deze markt."
Locatie van de spelers
bepaalt het spelverloop
Michiel van Eunen, directeur Living Story
Mijn iPhone staat vol met apps als Mac-
Finder (die me laat zien waar de dichtst
bijzijnde McDonalds is), AIIAroundMe (die
me wijst op van alles in mijn omgeving;
film, musea, cafés), Foursquare (waarbij ik
kan inchecken op locaties en anderen kan
laten weten waar ik ben), lens (met een
overzicht van alle restaurants in de buurt
voorzien van reviews
door eerdere bezoe
kers), de Geocaching-
app (waarbij ik caches
in de buurt kan zoe
ken en loggen), Turfwars (een maffïaspel
waarbij je gebieden in je eigen stad kunt
claimen en verdedigen en die van andere
spelers kunt aanvallen) en Layar (die alles
waar ik de camera van mijn IPhone op
richt kan voorzien van extra informatie,
zoals huizen die in de verkoop staan bij
Funda). Ze maken allemaal gebruik van
'mijn locatie'; de GPS-functionaliteit van
de iPhone, die ervoor zorgt dat de iPhone
weet waar ik ben (en in het geval van
Layar ook van het kompas en de camera
om te bepalen in welke richting ik kijk).
We maken tegenwoordig op inventieve
manier gebruik van geo-informatie
om ons snel te voorzien van relevante
informatie in onze directe omgeving, om
ons te laten vertellen hoe we het beste
kunnen reizen, én om ons te vermaken.
Toen tien jaar geleden de eerste hand
held GPS-apparaten voor consumenten
enigszins betaalbaar werden, ontdekte
we vrij snel datje daar leuke dingen mee
kon doen. Geocaching, het met behulp
van een GPS-apparaat zoeken van caches
die door anderen zijn verstopt, werd een
wereldwijde hit. En nog steeds zoeken
dagelijks tienduizenden mensen naar
de meer dan een miljoen caches die
wereldwijd zijn te vinden. Bij geocaching
zijn de GPS-coördinaten van de punten
een belangrijk onderdeel van het spel.
Vaak moeten waypoints (tussenstappen
op weg naar de cache) worden berekend
of zijn ze het resultaat van een puzzel of
zoekopdracht. Deze getallen worden dan
weer ingevoerd in het
GPS-apparaat en de
tocht gaat verder.
In de tien jaar die
volgden kregen we smartphones met
geïntegreerde GPS-ontvanger, goede
softwareplatforms voor in die telefoons
(Symbian, Windows Mobile, IPhone,
Android) en betaalbaar mobiel internet.
Daarmee verschenen ook de eerste, échte,
location based-games; spellen waarbij
het verloop van het spel zich ontwikkelt
afhankelijk van de locatie van de speler.
In 2006 begon het Belgische Lamosca met
de ontwikkeling van de eerste interac
tieve citygame 'The Target) dat officieel
op 18 oktober 2007 werd gelanceerd in
Nederland en sindsdien in elke grote stad
in Nederland is te spelen via een evene
mentenbureau als Living Story. The Target
is een zinderende City Game waarbij drie
teams, gewapend met GPS-smartphones
de achtervolging inzetten op een bende
criminelen die op verschillende plaatsen
in de stad inbreekt.
Om de vijf minuten verschijnt de locatie
van de daders op een digitale kaart in de
smartphone. De radar geeft aan hoe ver ze
verwijderd zijn van de krakers. Door slim
samen te werken met de andere teams
die over de stad verspreid zijn moeten
ze de criminelen zien in te sluiten. De
plunderende bende (een vierde team)
The Target.
moet op verschillende plaatsen in de stad
zoveel mogelijk buit verzamelen. Voor hun
inbraken moeten ze items verzamelen
(virtuele touwladders, infrarood camera's,
Schermafbeelding van The Target.
8 Geo-lnfo 2010-7/8