Serious Games van Living Lab GeoFort Voor wie wil weten wat waar is Bezoekers van GeoFort kunnen zich op het prachtige oude forteiland helemaal wanen in de wereld van de XYZ-coördinaten. Ze komen terecht in een geogame en krijgen de nieuwste technieken in handen om zich een weg te banen door het fort. Kinderspel? De zogenaamde'locative games'zijn zeker niet alleen voor kinderen interessant. Natuurlijk komen er kinderen op het fort. Tijdens de geoweek afgelopen mei waren negen schoolklassen die plezier beleefden op het GeoFort; zowel scholieren van de basisschool als van de middelbare school. Maar de geogames zijn juist ook geschikt voor die professionals waarbij ruimtelijk denken een rol speelt in hun werkveld. Vliegen over Google Earth en gluren met streetviews en hotspots Living GeoLab van start Het fort is momenteel nog gesloten voor het grote publiek. Wel is het Living GeoLab al actief met het uitrol len van vernieuwende Wat islandbouwgrond Crisis managementspel Willemijn Simon van Leeuwen, manager GeoFort Met medewerking van: Erik Meerburg (ESRI Nederland); Karim Amrani (student Design for Virtual Theatre and Games HKU) en Eva Dienske (systeemarchitect Geodan) De potentie om games te gebruiken voor serieuze oefeningen wordt al lange tijd onderkend door het Ministerie van Defensie. Militairen worden voorbereid op een missie met realistische 3D-beei- den van de locatie van uitzending. Ze worden getraind om het terrein goed te leren kennen en slim en snel te kunnen samenwerken.Tegenwoordig realiseren steeds meer organisaties met civiele toe passingen zich dat gaming een bijdrage kan leveren aan effectief leren. Een realistische oefening 'in het veld' is zo kostbaar en tijdrovend dat die slechts af en toe plaats kan vinden. In de praktijk kan er dus te weinig worden geoefend en is de training te weinig afgestemd op de individuele behoeften. Er is daarom behoefte aan een tussenvorm tussen de theorie van de klas en de praktijk in het veld. Aan een simulatie die mensen in de gelegenheid stelt om toe te passen wat ze in de klas hebben geleerd, Een oefenom geving die de mogelijkheid biedt om te leren van het experimenteren, zonder alle risico's en kosten van de werkelijke wereld. De huidige technische mogelijkheden bieden prachtige realistische 3D-beelden, waardoor de verschillen tussen de'echte' en'virtuele'omgeving steeds kleiner worden. Het wordt steeds mooier en leuker om je in deze virtuele omgevingen te verliezen. Want zeg nou zelf: wie is niet gefascineerd door het vliegen over Google Earth en het gluren naar streetviews en hotspots? Met de huidige GPS-smart- phones en -iPads komen deze virtuele werelden bovendien steeds meer onder handbereik van de'gewone'en professio nele gebruiker. GeoFort wil deze fascinatie voor de geowereld opwekken met behulp van locative games met een serieuze ondertoon. Het ruimtelijke denken van de bezoekers wordt daarbij uitgedaagd én op de proef gesteld. spelconcepten voor het onderwijs en in de zakelijke markt. GeoFort werkt daarbij samen met diverse bedrijven en verschillende onderwijsinstel lingen, van basisonderwijs tot universiteit. De ambitie is om met alle geo-opleidingen pilots te doen, waarbij GeoFort zorgt voor de koppeling van het onderwijs aan het bedrijfsleven. Voor het basisonderwijs en het middelbaar onderwijs is de doelstelling om een doorlopende leerlijn te ontwik kelen, met educatieve lespakketten waarin geo-technieken verweven zijn. Vanwege de aard van de geo-onderwerpen worden de lespakketten geschikt gemaakt voor verschillende vakken: aardrijkskunde, natuur en techniek, biologie, geschiedenis, economie en wiskunde. In het najaar van 2009 is GeoFort opdracht gever geweest voor een afstudeerproject van studenten 'Design for Virtual Theatre and Games'van de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht. De studenten hebben een prototype ontwikkeld voor een crisis managementspel: kruip in de huid van een brandweerman/-vrouw en bestrijd meer dere crisissituaties. De helft van het team staat als reddingsteam in het veld en wint gegevens in over de calamiteit. De andere helft is in het crisiscen trum aan de slag om uit de verschillende digitale kaarten en de gegevens uit het veld de essentiële informatie te destilleren. 28 Geo-lnfo 2010-7/8

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2010 | | pagina 30