Speluitleg UrTurn Mobile
It's UrTurn!
1
Waarom UrTurn naast leuk
ook nog educatief is
In UrTurn is de engagerende functie van
de game evident. Door mee te spelen,
wordt iemand actief voor een betere
wereld. Volgens Upact gaat het hier niet
slechts om een eenmalige opleving van
menslievend gedrag. Onderzoek laat zien
dat bewustwording en gedragsverande
ring op verschillende manieren gestimu
De locatiecomponent in UrTurn Mobile is
niet zomaar een 'leuke extra'. Missies zul
len zodanig worden opgezet dat informa
tie over het fysieke punt waaraan ze zijn
gekoppeld, nodig is voor het begrijpen en
uitvoeren van het spel. Ook zijn de Missies
pas volledig inzichtelijk en uit te voeren
als je in de buurt van de bijbehorende
locatie komt. Per spel wordt een uniek
digitaal opdrachtennetwerk uitgezet over
het festivalterrein, de stad, de wijk of het
schoolplein, waarin zowel locaties als
spelers worden ingezet als aanknopings
punten. Individuele spelers moeten zich
dus fysiek naar andere spelers of naar
gemerkte locaties begeven om een Missie
vrij te spelen en uit te voeren.
Een Missie uitvoeren betekent in UrTurn
Mobile dat een speler een echte, concrete
actie gaat doen op de plaats waar hij zich
op dat moment bevindt. Om weer de
koppeling naar online te maken, uploadt
hij op de mobiele UrTurn-website bewijs
van zijn actie, in de vorm van foto's en
tekst. Het bewijs wordt door vrijwilligers
van Upact gecontroleerd en becommen
tarieerd, Competitie wordt in het spel
gebracht doordat spelers punten krijgen
voor goedgekeurde Missies. Spannender
wordt het nog wanneer de spelers met
elkaar in interactie gaan, door samen een
Missie uit te voeren, of juist door in een
Missie tegen elkaar te strijden. Op hun
scherm zien spelers waar hun mede- of
tegenstanders zich bevinden. Met deze
informatie kunnen ze elkaar in het echt
opzoeken om bijvoorbeeld een battle aan
te gaan, waarin gestreden wordt om de
snelste tijd of de creatiefste uitvoering
van een bepaalde Missie. Aan het einde
van elk spel wordt de winnaar bekend
gemaakt. Dit is degene die op een vooraf
afgesproken tijd de meeste punten heeft
verzameld met Missies die in het opdrach
tennetwerk van die spellocatie zitten. Voor
deze winnaars stelt Upact leuke prijzen
beschikbaar.
De naam UrTurn staat voor het activeren
van spelers voor een eerlijkere wereld.
Dit sluit naadloos aan bij de doelstellingen
van de uitvoerende organisatie Upact.
Upact wil burgers op een frisse en prikke
lende manier informeren over de oorza
ken van conflicten en ze inspireren om
hun invloed aan te wenden om vrede te
bevorderen. Door middel van innovatieve
serious games worden mensen op een
unieke manier betrokken bij conflicten die
normaal gesproken ver van hun bed zijn.
De Missies van UrTurn zijn dan ook kleine,
wereldverbeterende opdrachten. In de
vraagstelling en feedback van een Missie
wordt bovendien met meer informatie de
context en het waarom van de opdracht
uitgelegd. Voorbeelden van Missies zijn:
fotografeer in deze supermarkt de
ingrediënten van een eerlijke maaltijd;
maak foto's van eerlijke billen in broe
ken met een eco, fairtrade of made by
keurmerk;
Eerlijke billen?
fotografeer je medespeler terwijl hij/zij
een goede daad doet;
vraag aan de receptionist van dit
ziekenhuis wie er meer dan een week
geen bezoek heeft gehad en breng die
persoon een bloemetje;
zorg ervoor dat een van de artiesten
op dit podium de mensen oproept
om met z'n allen te drummen voor
positieve energie voor Soedan;
ga de petitie ondertekenen die in deze
Oxfam Novib-tent ligt.
leerd worden door spel en competitie.
De informatie die je krijgt aangereikt,
moet worden toegepast om het spel te
doorlopen en om te kunnen winnen.
Dit zorgt voor een actieve verwerking van
de content. Competitieve games brengen
bovendien in fanatieke spelers een intrin
sieke leergierigheid naar boven. Om goed
te kunnen zijn in een spel, moet je wel
bepaalde informatie tot je nemen en je je
bepaald gedrag eigen maken. Juist deze
intrinsieke motivatie om te leren, is wat
games als UrTurn tot zo'n goed instrument
maakt voor lange-termijn-gedragsveran-
dering. Empirisch onderzoek dat stamt uit
de jaren 70, heeft uitgewezen dat games
het zogenaamde deep learning in gang
zetten. Deep learning, naar een oorspron
kelijke theorie van Marton en Saljo, wil
onder andere zeggen dat aangeleerde
kennis en gedragingen worden begrepen
en worden geïnternaliseerd, zodat deze
ook in een nieuwe context en in nieuwe
situaties kunnen worden toegepast.
Er bestaat een sterke correlatie tussen
de vorm van leren en motivatie. Deep
learning wordt tot stand gebracht als de
motivatie om te leren intrinsiek is.
Behalve door de gamevorm wordt
de intrinsieke motivatie van jongeren
in UrTurn geprikkeld doordat op een
creatieve en speelse wijze gebruik wordt
gemaakt van nieuwe media en technolo
gie. GSM's met complexe functies hebben
voor jongeren geen geheimen meer.
Bovendien zijn ze volledig gewend aan
het voortdurend delen van informatie op
sociale netwerkwebsites. Upact maakt
gebruik van deze trends door UrTurn
een community-aspect mee te geven.
Uitgevoerde Missies kunnen gedeeld
worden op de UrTurn-desktopsite, waar
ook reacties kunnen worden gegeven.
Tot slot stimuleert het spelen van
UrTurn Mobile verschillende gebieden
in de hersenen die betrokken zijn bij
cognitieve functies, doordat de prikkels
multimediaal en driedimensionaal zijn.
Je'echte'omgeving wordt omgezet in een
driedimensionaal speelveldje positie ten
opzichte van spelers en Missielocaties kun
je bepalen aan de hand van foto's, kaartjes
en natuurlijk ook door om je heen te
kijken. Je Missies voer je uit door te lezen,
te kijken, te luisteren, te praten, te durven,
te bedenken en te doen. Tot dusver ver-
Geo-lnfo 2010-7/8 33