living doc Location based storytelling De stand van zaken in Nederland Location based storytelling is de digitale tegenhanger van de stadsgids. Uiteenlopende wandelingen van audiotours tot interactieve multimedia-ervaringen worden onder de loep genomen. Verhalen op locatie vertellen is niet nieuw. We kennen de gids al jaren: met paraplu voorop en de groep toehoorders wandelt er als volgelingen achteraan. Deze tourbeleving medialiseren, digitaliseren, locatie- afhankelijk en interactief maken, dat zijn ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Samensmelting van informatie met een plek die ertoe doet Location based storytelling, diverse voorbeelden Peter Dubois, documentairemaker, Living Doc. Het werkveld van de zogenaamde location based storytelling is nog jong en in ontwikkeling. Makers komen uit de ICT, de kunst, de erfgoedsector en de media. Deze mix van disciplines en expertise leidt tot boeiende wandelingen. Helaas zijn deze tours niet altijd even zichtbaar voor het bedoelde publiek, dat trouwens zijn weg daar naartoe nog moet vinden. Onbekend maakt onbemind. De tours zijn daarnaast ook niet altijd even zichtbaar omdat ze niet houdbaar blijken. Zij bleven vaak steken in de pilotfase en kregen geen vervolg. Dit artikel beschrijft het spectrum van deze vorm van storytelling, de mate waarin - naast de toepassing van locatietechno logie zoals GPS - gebruikgemaakt wordt van medialisering van het narratief, en de mate waarin het publiek een bijdrage daaraan levert. Anders gezegd: de mate van interactie met de omgeving en inter actie met de gebruikers. Dat betekent, dat enkele tours buiten de definitie vallen, zoals bijvoorbeeld 'Met open ogen'. Deze videotour van theatermaakster Judith Hofland presen teert tijdens de wandeling een fictief verhaal in je handen op het scherm en in relatie tot de omgeving waar jij je bevindt. Het verhaal behandelde de kracht van de media om jou als individu te manipule ren in je perceptie van gebeurtenissen. De gebeurtenissen in de video hebben een directe relatie met de plekken waar je loopt. Zo wordt het omgevingsgeluid van zeewind en meeuwen, dat zich toch langs de schelpen van je koptelefoon naar je oren een weg bleef vinden, vermengd met de herrie van de wieken van een landende helikopter, vlakbij je in het gras tegen de dijk aan. In het scherm zag je foto's van een calamiteitenhelikopter. De tour was technisch gesproken een lineair film verhaal, getimed volgens de loop van je route. Het publiek moest dan ook'in de pas'blijven lopen. Het afspelen van de film werd niet gestuurd door de locatie waar je je bevindt. Inhou delijk een echte locatie-afhankelijke vertelling, die de toon aangeeft waar het over moet gaan in location based storytelling namelijk, een goede samensmelting maken van geme- dialiseerde informatie, met gebruikmaking van audio of film, samen meteen plek die ertoe doet, waar jij op dat moment als kijker bent. Dat je daar naartoe wordt geleid met hulp van GPS-navigatie gaat langzamerhand voor zich spreken. En datje eigen smart- phone zonder meer de media afspeelt, ook. Er ontvouwt zich nu een wereld aan toepassingen, die we lijken te kennen uit de film en het theater, maar ook uit de museale wereld met haar representatie van collectie in een samengestelde expo sitie waarlangs het publiek zich begeeft. Bedenk daarbij, dat het verzenden van berichten vanaf een locatie in de bui tenlucht al alledaags is geworden (zoals sms'en en twitteren). De mogelijkheid tot interactie met het publiek over een onder werp en op locatie is een logische derde binnen location based storytelling. Hoe verhouden deze drie onderdelen, verhaal/medium, locatie/navigatie en interactie/input, zich nu tot elkaar in de hedendaagse Nederlandse tours die voor het publiek beschikbaar zijn? In hoeverre verhoudt het vertelde zich tot de omge ving? Is er input van het publiek mogelijk? Wordt er buiten op een toepasselijke plek een stukje col lectie ontsloten, dat op die wijze'precies pas'gepresenteerd wordt? Klopt het kortom, dat een toepas sing van locatietechnologie, mobiel beeld scherm, (bewegend) beeld en geluid, werkelijk een waarde toevoegt die we als publiek nog niet kennen van media als de voordracht, het boek, de film, de website, de expositie en de voorstelling? Het eerste onderdeel van de samenstel ling, het verhaal en in welk medium dat gevat is, kent een spectrum dat loopt van tekst aan het ene uiteinde, via de toevoe ging daaraan van foto's of afbeeldingen, naar audio (voice-overs en/of oral history opnamen, al dan niet met toevoeging van zogenaamde'sound scapes', achtergrond geluid) naar ten slotte film aan het andere uiteinde van het spectrum. Daarnaast is er 4 Geo-lnfo 2010-7/8

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2010 | | pagina 6