Publiek en/of gebruiker? De paradox Droombeek laat wandelaars reageren en nieuwe verhalen toevoegen GPS-tour Droombeek in de Enschedese wijk Roombeek. Die verbinding legt de tour Droombeek in Enschede wel, met een collectie verhalen over de vuurwerkramp in wijk Roombeek. Op de website zijn de routes en verhalen in de collectie ook weer gepresenteerd, zodat je na het lopen van de GPS-tour dezelfde inhoud weer kunt oproepen. De films en foto's met teksten kun je er van commentaar voorzien, net als buiten tijdens het wandelen. Als je tijdens de wandeling door de wijk een verhaal te binnen schiet naar aanleiding van een verhaal uit de tour, noteer je het in steek woorden die je thuis in je mailbox terug vindt. De meegestuurde link brengt je op de website van Droombeek gelijk bij het verhaal. Je ziet op een kaartje waar het is en je kunt je eigen verhaal erbij schrijven. Zodra de redactie je verhaal goedkeurt, is het daarna toegevoegd aan de collectie verhalen op de website. De mogelijkheden die de combinatie van GPS-technologie en storytelling te bieden heeft, zijn veelbelovend voor de museale en educatieve sector. Verhalen hebben de kracht om een boodschap op een interessante manier aan het publiek over te brengen en GPS-toepassingen openen de straat als podium om die boodschap te vertellen: op de plaats die er toe doet, die direct in verbinding staat met je besef dat het hier gebeurt, of gebeurd is. Of dat jij het verschil kunt maken, met je bijdrage. De mate van participatie roept natuur lijk vragen op. Wie is de maker? Vanuit welke autoriteit worden hier beweringen gedaan? Het verdient extra aandacht in de systemen, buiten en op de website. Dat geldt niet alleen voor de inhoud, maar ook voor het publiek. Enerzijds is het publiek passief door een consume rende houding. Dat is ook een natuurlijke houding, als je per slot van rekening (nog) niets van een onderwerp afweet, of je je gewoon simpelweg wilt laten informe ren, verleiden en vermaken. Anderzijds verlangt participatie de deelname van dat publiek. Dan is het eigenlijk geen publiek meer, maar een actief deelnemer, die geacht wordt bij te dragen. Ervaringen op het internet geven al aan, dat een zeer summier deel van de bezoekers overgaat tot handelen. Is reageren tot daar aan toe, een compleet verse bijdrage leve ren is zeldzaam, nog ongeacht de kwaliteit ervan. Stel, dat het publiek vergelijkbaar is met een televisiekijker, dan kun je er niet veel van verwachten. Dat zal samenhangen met de 'mood' waarin men zich bevindt. Er zit wel een aantal stappen tussen con sumeren en actief en alert'geven'. Stel, dat het publiek vergelijkbaar is met de klassieke museumbezoeker, die zaal na zaal rondsnuffelt en informatie naargelang interesse leest of overslaat, zelfs dan is het lastig de omslag te maken om een actieve bijdrage te leveren aan de collectie. Er is dus een paradox van krachten in het werkveld van de location based storytel ling. De interne tegenstrijdigheid heeft alles te maken met de karakteristiek van goede verhalen enerzijds en de geografi sche implicaties van de echte wereld om ons heen. De locaties in een omgeving waar de GPS-tour langs zal gaan zijn namelijk niet verplaatsbaar. Dat klinkt flauw, maar beschouwd vanuit de strek king van een verhaal is dat soms meer dan wenselijk. De route is per definitie lineair, een klassiek narratief in feite ook, alleen de combinatie van beide is niet zonder moeite een gelukkig huwelijk. Een oplossing is om het verhaal non-lineair te maken, vergelijkbaar met een serie zalen in een museum, die je ook op verschillende manieren kunt doorkruisen. Dat verlangt wel een goede introductie op het onder werp en op de insteek op de collectie die je nog zult gaan zien. Bij een GPS-tour kan dat ook zo werken. Maar lang niet alle inhoud die je op een serie locaties wilt presenteren leent zich voor deze methode. Geweldige op een specifieke locatie passende informa tie (die prachtige foto!) moet afvallen omdat de route er niet langs te leiden is. Stomweg omdat het straten patroon of de natuurlijke omgeving het niet toelaat, of omdat andere andere locaties anders afvallen. Dat is dus een makersdilemma, waar overigens goede makers ook voor opgeleid zijn. Schrijvers, filmmakers, curatoren, allemaal hakken ze binnen hun vakgebied met dit bijltje onder het motto'Kill your darlings'. Het alternatief is de 'wolk van punten'. Het publiek mag zelf, met de smartphone navigerend op de plattegrond in het scherm, de locaties opzoeken waar de verhalen te halen zijn. Hier is de verge lijking met navigeren op een website dichtbij, wantje kiest zelf, met je voeten in dit geval, en niemand speelt de baas over jouw volgende 'klik'. Verhaaltechnisch heeft de maker het probleem, dat er een onbekende volgorde van'afspelen'is, dus ook van de stroom van informatie. Vergeet het maar met de klassieke span ningsboog van inleiding, kennismaking, verdieping, climax en afronding. Toch zit er in die'wolk van punten'juist een krachtige impuls. De gebruiker is geen publiek meer en moet zich wel verhouden tot zijn eigen keuzes. Eenmaal linksaf 6 Geo-lnfo 2010-7/8

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2010 | | pagina 8