Roelof Keppe! baan en voor het uitvoeren van simulaties, evenementenplanning en tv-producen- ten. De gevolgde werkwijze zal voor veel van dit type projecten toepasbaar zijn. Inwinning, processing, inpassing, verwij dering van'meetruis'en beoordeling van nauwkeurigheidsaspecten (QC). Aansluitend werd vanuit de Environ mental Agency of England and Wales een mooie impressie gegeven van de visualisatiemogelijkheden met behulp van LIDAR-data. Het ging in deze presentatie meer om de applicatie dan om de inwin ning van indrukwekkende hoeveelheden data. De getoonde applicatie was toege spitst op de impactanalyse van hoogwater (Engeland heeft daar de afgelopen jaren veelvuldig mee te maken gehad). In een, aan de hand van LIDAR gemodelleerd landschap, konden de hoogwatervoor spellingen dynamisch worden afgebeeld. Realistisch en allemaal heel toegankelijk. Prachtige combinaties van DTM's met DSM's (digital surface models) vulden het beeldscherm en verschaften inzicht op grond van realistische data. Ongeveer 65% van Engeland en Wales is beschikbaar in DTM/DSM en verzameld sinds 1996. Op grond van voorspellingen gerelateerd aan overstromingskansen konden live inunda tiemodellen getoond worden, waarbij tot in grote mate van detaillering de effecten tot aan de voordeur van woningen kon den worden gevisualiseerd. Monitoring Landslide. Hierna volgde een impressie van een LIDAR-ondersteunde monitoring van de Folkstone Warren landslide nabij Dover. Dit instabiele gebied (3 km lang, 400 m breed en 140 meter hoog) is al jarenlang onderwerp van onderzoek. De hier gepresenteerde paper bood inzicht in de verschillende LIDAR-methodieken die de laatste jaren zijn gebruikt bij het volgen van de natuurlijke deformaties van het gebied. Interessant te zien dat inwin ning met de eerder gebruikte Stop&go- methode (statische terrestrische scanners; 100 opstellingen) vijf dagen duurde en dat de mobiele methodiek (Streetmapper) in slechts drie uur vrijwel het gehele gebied kreeg afgedekt. Om redundant data-sets te krijgen is hetzelfde gebied tweemaal gescand. Doordat het te monitoren gebied behoorlijk ontoegankelijk is konden met de mobiele LIDAR moeiteloos objecten worden 'aangeprikt'tot op 250-300 m vanaf het rijdende voertuig. Uiteraard is er ook een vergelijk gedaan naar de precisie van de twee methoden. (TLS ten opzichte van MMS). Er werden mismatches gevonden van 5 a 7 cm bij de langst gemeten afstan den (250 m). Inmiddels is proefondervin delijk vastgesteld dat de resultaten van de MMS aanzienlijke kwaliteitsverbetering ondergaan door het gebruiken van meer dere controlepunten voor het kalibreren van het puntennetwerk. Een evenzo interessant verhaal konden we horen van Lewis Graham (GeoCue) die met een hoorbare southern drawl de vorderingen van LIDAR bij asset management voor railbeheerders in de Verenigde Staten uit de doeken deed. Het is in een groot aantal staten van de VS een federale taak om in het kader van risk management de beschikking te hebben over een volledig en actueel beeld van de aanwezige assets. Fouten en tekortkomin gen worden niet geaccepteerd. Er is een zero tolerance-beleid, waardoor GIS- ondersteund assetmanagement de laatste jaren een belangrijkere rol heeft gekregen. Inwinning van deze data gebeurt, hoe kan het ook anders bij deze immense afstanden, met een on-board LIDAR. Voor railbedrijven CSX en BNSF werden in een jaar tijd ongeveer 50.000 mijl gescand. Op plaatsen waar'voids'ontstonden (voor de scanner onzichtbare objecten in de schaduw van een ervoor staand object) zijn aanvullende metingen gedaan met MMS. Bij deze inwinning stond een aantal zaken centraal. Geometriebepaling, onderhoud en verzameling van alle assets. De resultaten van deze gigantische inwin- ningsoperatie werden in een heel fraaie visualisatie getoond. (Een uitgebreid programmaoverzicht met extracts van de lezingen kunt u vinden op www.lidarmap.org/ELMF/ *LIDAR (Laser Imaging Detection And Ranging) is een technologie die de afstand tot een bepaald object of oppervlak bepaalt door middel van het gebruik van laserpulsen. De techniek is vergelijkbaar met radar, dat echter radiogolven gebruikt in plaats van licht. De afstand tot het object of oppervlak wordt bepaald door de tijd te meten die verstrijkt tussen het uitzenden van een puls en het opvangen van een reflectie van die puls. Silverstone: LIDAR-data voor gaming. Geo-lnfo 2011-1 21

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Geo-Info | 2011 | | pagina 25